- Project Runeberg -  Betraktelser för hwar dag i året /
166

(1897) [MARC] Author: Carl Olof Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den 23 Mars

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ond brådöd, den andra en förskräcklig sjukdom, den tredje galenskap, den
fjerde en förblindelse och djerfhet, som bringar honom i synd och skam.
Det är sannt, hwad Luther säger, att "Gud har på alla sidor snaror
och fällor för sina föraktare, så att de kunna ingenstädes undkomma
Honom". Och slutligen är Han ock den, som kan förderfwa både själ
och kropp i helwetet. Ja, om icke Han will taga wår arma själ om
hand, när wi dö, och föra den till himmelen, så blir den för ewigt
borta. Och Honom skulle wi wåga att förakta och trotsa! Betänk
äfwen, å andra sidan, huru mycket godt Gud kan göra oss, om Han är
oss nådig. Huru mycken nåd och wälsignelse i tiden, och huru mycken
glädje och salighet genom en hel ewighet kan icke Han gifwa sina wänner!
Och Honom skulle wi wåga att förakta och trotsa! Tänk, om Han
blott wille taga sin Helige Ande ifrån dig och lemna dig åt naturens
mörker, köttets lustar och djefwulens makt! Låtom oss derföre bedja
öfwer detta ordet: Jag är Herren! nemligen att wi få detta ord såsom
med stora flammande bokstäfwer skrifwet i wår själ, så att det står oss
för ögonen i alla wåra lifsdagar.

Men sedan ligger ock ännu en lärdom i det namn, med hwilket
Gud här angifwer sig för folket, nemligen Jehovah, ty Jehovah betyder
den ewigt warande, oföränderlige. Dermed låter Han oss förstå, att
hans lag aldrig i tiden skulle till en bokstaf eller en prick förändras.
Det är nemligen wärdt att märka, att sjelfwa grunden för Guds heliga
lag icke egentligen är någon fri, tillfällig wilja hos Gud, utan fastmer
just hans eget wäfendes natur; ty frågar någon, hwarföre wi skola
wara heliga, så säger Gud sjelf: ^Waren heliga, ty jag är helig."
Han säger icke: Ty jag will så; utan Han säger: "Ty jag är helig".
Då nu grunden till den heliga lagen ligger i Guds eget wäsende, förstå
wi, hwarföre den omöjligen kan någonsin förändras, ty då skulle Gud
sjelf wara förändrad. Derföre kan det aldrig i tid eller ewighet blifwa
lofligt, hwad Gud i sin lag förbjudit. Att hafwa andra gudar, att
missbruka Guds namn, förakta hans ord eller att förakta sin nästa, att
afundas, hata, eller beljuga honom o.s.w., sådant kan aldrig för något
enda tillfälle eller för någon omständighet, t.ex. wår fallna naturs
swaghet, blifwa oskyldigt eller tillåtet, utan förblifwer ewinnerligen Gud
misshagligt. Ty Guds lag har sagt oss, att det är stridande emot hans
heliga sinne; och hans sinne kan aldrig förändras. Detta är ock något,
som wi hafwa att betänka wid de orden: Jag är Jehovah.

Sä säger Han: Jag är din Gud,
Som gifwit dig de helga bud.
Förakta ej mitt majestät,
Ty straffet går i syndens fjät.
Jag är din Jehovah.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:53:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/betrakt/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free