- Project Runeberg -  Betraktelser för hwar dag i året /
224

(1897) [MARC] Author: Carl Olof Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den 21 April

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hafwa nåd; det är sannt, hwad Luther säger, att "syndernas förlåtelse
är tweggehanda: dels hemlig hos Gud, dels för själen känd och
uppenbarad". Att Christus hade förut förlåtit synderskan, som låg wid hans
fötter, och meddelat detta för Simon, förrän Han wände sig till henne
och sade: "dina synder förlåtas dig" — att således en nådehungrig själ
har syndernas förlåtelse, förrän hon wet det eller tror det, ty "saliga
äro de, som hungra och törsta efter rättfärdigheten" — detta är sannt;
men rätt wäl är det aldrig, förrän själen också får wisshet om sin
benådning. Ty förrän detta sker, blir der aldrig rätt Guds rike i hjertat,
ty "Guds rike är rättfärdighet, frid och fröjd i den Helige Ande".
Förrän detta sker, kan hon aldrig få kraft, aldrig rätt älska, tacka och
prisa sin Gud, aldrig rätt wandra inför Honom. Man har wisserligen
samma rättfärdighet genom en swag tro som genom en stark, men icke
samma helgelse, ty helgelsen, kraften och Andens frukter bero alltid af
trons wisshet och styrka. "Fröjd i Herren skall wara eder starkhet."
Huru wigtigt derföre, att alla rättsinniga själar komma till full wisshet
om sin benådning.

Men den, som nu åstundar denna saliga troswisshet, gifwe wäl akt
på den rätta wägen dertill. Den enda wäg till wisshet i tron är att
taga Gud på orden, eller att menniskan med hjertats tro säger efter,
hwad Gud säger förut. Såsom en af kyrkofäderna yttrar: "Huru trygg
och wiss är jag icke, när jag blott säger efter, hwad min Gud säger
före mig!" Paulus betygar, att "tron är af predikan". Den rätta
tron och wissheten uppkommer på det sättet, att jag warder tröstad, glad
och wiss om Guds nåd endast genom det, som Christus har gjort och
Gud har försäkrat, och får denna tröst, förrän jag anser mig wärdig
att få tro,
då jag ännu menar, att allt för mycket fattas mig, ja, då
jag således icke ärnar tro. Såsom Christus säger, att den förlorade
sonen war ännu långt ifrån, då fadren öfwerraskade honom med sin nåd
och barmhertighet. Sedan man så fått tröst i Christus och ordet, då,
och först då, kan man också finna trons werkningar och egenskaper hos
sig. Såsom Johannes säger: "Den der tror på Guds Son, han har
wittnesbörd i sig sjelf." Men den första och egentliga troswissheten måste
alltid uppkomma af ordet, före alla trons egenskaper och frukter.

Fröjda dig och sjung mitt hjerta,
Ty du har en Frälsare
Wike nu all sorg och smärta,
Wike nu allt qwal och we.

Ty jag ser, att Jesus krossat
Djefwulens och syndens makt,
Han har mina bojor lossat,
Ty så har Han till mig sagt.

Jag är hans — så war hans wilja;
Jag är hans, och min är Han.
Intet skall oss mer åtskilja,
I sin död Han mig ock wann.

Och har Han mig en gång wunnit,
Aldrig släpper Han mig mer,
Ej Han mister den Han funnit,
Det i ordet klart jag ser.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:53:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/betrakt/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free