- Project Runeberg -  Betraktelser för hwar dag i året /
391

(1897) [MARC] Author: Carl Olof Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den 14 Juli

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Den 14 Juli.

Helgadt warde ditt namn. Luc. 11: 2.

Denna bön måste wisst hafwa någon djupare betydelse och större
wigt, än wi genast förnimma, alldenstund Christus gjort den till den
första bönen. Härtill kommer ännu, att denna bön påtagligen åsyftar
detsamma som det andra budet i Guds lag: Du skall icke missbruka
Herrens din Guds namn
— och detta är det budet, hwarwid den
förskräckliga hotelsen är fästad: "Herren skall icke låta honom blifwa ostraffad,
som missbrukar hans namn". Då nu en sådan utmärkande wigt fästes
wid detta bud och denna bön, borde hwar och en begynna att ana, att
här måste ligga någon stor hemlighet förborgad, då likwäl samma bud
och bön för alla wanliga menniskotankar synas wara de minst wigtiga.
Nu, hwad kan då Herren Christus mena med den bönen: "Helgadt
warde ditt namn?" För att göra oss reda härför, måste wi betänka,
hwad Guds namn will säga. Hwad är Guds namn? Swar: Guds
namn är allt, som säger oss, hwad Gud är, med alla sina gudomliga
egenskaper och fullkomligheter. Men för att säga, hwad Gud är, dertill
fordras all Guds uppenbarelse på jorden — wi kunna ändå blott högst
ofullständigt fatta Honom. Nu har Gud först uppenbarat sig i sina
skapade werk; men af den uppenbarelsen skåda wi, om man så får säga,
blott hans yttre. Hans hjertas tankar, hans gudomliga rättfärdighet
och barmhertighet, hans wilja och råd i afseende på oss, menniskor,
förblefwe oss likwäl ewigt förborgade hemligheter, om Han icke äfwen
hade uppenbarat sig uti ordet, först det skrifna och omsider det wäsendtliga,
som blef kött och bodde ibland oss, såsom Guds herrlighets sken och
hans wäsendes rätta beläte. Derföre fordras ock allt Guds ord till att
lära känna Honom. Kortligen: Guds namn är icke i hast uttaladt,
såsom förbundets Ängel sjelf antydde, då Manoah frågade Honom efter
hans namn. Han swarade: "Hwi frågar du efter mitt namn, det
dock är underligt" — eller kanske rättare: "det är Underlig." Så frågade
ock Moses Herren efter hans namn och fick till swar: "Jag skall wara,
den jag skall wara", och åter: "Jag skall wara det." Detta är betydelsen
af namnet Jehovah. Detta är hans majestätiska wäsendes namn, hwartill
Han ännu fogat många tillägg, utgörande både förskräckliga och
ljufliga beskrifningar på hans egenskaper. Så t.ex. är det ett namn,
som kan gå oss igenom märg och ben, då Han säger: "Jag Herren,
din Gud, är en stark, nitälskande Gud" — ja, då Han kallas en
"förtärande eld" — en förskräcklig Gud för alla ogudaktiga — den allsmäktige,
rättfärdiga, helige, store. Men Guds ord öfwerflödar ock af ljufwa och


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:53:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/betrakt/0397.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free