- Project Runeberg -  Betraktelser för hwar dag i året /
491

(1897) [MARC] Author: Carl Olof Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den 2 September

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Den 2 September.

Hwilken är Gud öfwer allting, högtlofwad ewinnerligen. Amen.

Rom. 9: 5.

Då detta säges uttryckligen om Christus, nemligen att Han är
"Gud öfwer allting, högtlofwad från ewighet till ewighet", så hafwa wi
här ett af de märkwärdigare språken om wår Herres Jesu Christi ewiga
gudom. Apostelen hade först talat om Christi menskliga härkomst, och
då war det just nu på sitt ställe att också erinra om hans gudomliga
natur. Och här gör han det med så klara och otwetydiga ord, att detta
ställe alltid medfört ett swårt bekymmer för dem af wår Herres fiender
och hans gudoms förnekare, hwilka i sin dårskap dock icke kunnat
bortkasta hela Skriften. Men desto mer dyrbart är detta språk för alla
troende, särdeles för dem som blifwit wäl beskjutna med twiflens
glödande skott. Har du ock aldrig twiflat på Christi gudom, så betänk
likwäl storheten och wärdet af den tro, som du då bekänner! Tror du
werkligen, att den ewige Guden blifwit menniska som wi, synden
undantagen? Betänk en gång, hwad det innebär och medför. Och tänk, om
wi icke hade tillräckliga wittnesbörd härom! Prisom då Gud, att
Skriftens wittnesbörd i denna wår högsta lifsfråga äro så tillräckliga och
otwetydiga. Wi wilja erinra oss några ibland dem. Ibland mängden
af dessa wittnesbörd upptaga wi nu endast sådana, som tala om, hwad
Christus warit och gjort före sitt menniskoblifwande. Sådana äro
följande. Han framställes säga till Fadren: "Brännoffer och syndoffer
behaga dig icke; då sade jag: Si jag kommer; i boken är skrifwet om
mig, att jag skall göra din wilja, o Gud." Och åter: "Efter barnen
hafwa kött och blod, är ock Han worden delaktig deraf." Uti dessa
ställen uttryckes, att Han warit till före sitt menniskoblifwande. Så
ock i det märkwärdiga stället Joh. 1: "I begynnelsen war Ordet, och
Ordet war när Gud, och Gud war Ordet. Genom det äro alla ting
gjorda, och det förutan är intet gjordt, dom är gjordt. Och Ordet wardt
kött och bodde ibland oss; och wi dågo hans herrlighet, dåsom enda
Sonens herrlighet af Fadren, full med nåd och sanning." Här säges
uttryckligt, att densamme, som i begynnelsen skapade allting, wardt kött
och bodde ibland oss. Så ock i Phil. 2, der det säges om Christus,
att "ändock Han war i Guds skepelse, räknade Han icke för rof att wara
Gud jemlik, utan förnedrade sig sjelf, tagande på sig en tjenares
skepelse och wardt lika som en annan menniska och i åthäfwor funnen som
en menniska." Här säges ock, att Christus sjelf antog tjenareskepelsen
och wardt såsom en annan menniska, följaktligen att Han war till,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:53:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/betrakt/0497.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free