- Project Runeberg -  Betraktelser för hwar dag i året /
507

(1897) [MARC] Author: Carl Olof Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den 10 September

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)



Den 10 September.

Si, Guds Lam, som borttager werldens synd. Joh. 1.29.

Detta är det språk, som Christi förelöpare, sänd af Fadren att
utwisa Sonen och förkunna hans werk för werlden, i helig glädje
utropade, när han fick se Jesus komma till sig, nemligen de orden: "Si,
Guds Lam, som borttager werldens synd." Detta är det stora
kärnspråket om Christi egentliga werk på jorden, ett språk, som wäl wore
wärdt, att man wid dess utropande läte ringa i alla klockor; det
kärnspråket, som i alla wåra tempel sjunges öfwer wåra hufwuden, när wi
böja wåra knän wid altaret för att emottaga Jesu lekamen och blod,
då man trefaldigt upprepar: "O, Guds Lam, som borttager werldens
synder." Låtom oss då wäl betrakta detta djupa språk!

Lammet, Guds Lammet, heter det egentligen i gr.-t. Och då
Johannes i denna bestämda form talar om Lammet, påminner han
wisserligen om alla de lam, som i den föremålande gudstjensten i Israel
warit offrade, bland hwilka de märkwärdigaste woro påskalammen, en
oräknelig mängd förebilder, då man årligen offrade ett lam i hwarje hus
i hela folket. Men då Johannes här icke blott säger Lammet, utan:
"Guds Lam, som borttager werldens synd", synes han särskildt hafwa
åsyftat Es.53, der wi återfinna både saken och ordet i detta språk. Ty
der säges, icke blott att Christus skulle wara "såsom ett lam, hwilket
ledes till slagtning, och såsom ett får, det stilla tiger för sin klippare och
låter icke upp sin mun", utan äfwen att Han skulle bära werldens
synder. Der förekomma de dyra orden: "Wi gingo alla uti willfarelse
såsom får, hwar och en såg uppå sin wäg; men Herren kastade allas
wåra synder uppå Honom." Och åter: "Han bär deras synder;" "Han
är sargad för wåra missgerningars skull och slagen för wåra synders skull;
näpsten ligger uppå Honom, på det wi skulle hafwa frid, och genom
hans sår äro wi helade." Sådant allt uttrycker nu här Johannes med detta
korta, rika ord, i det han wisar med handen på Jesus och utropar: "Si,
Guds Lam, som borttager werldens synd."

Undrar nu någon, huru detta werkligen skett, när wi ännu
oupphörligt se, huru synden är qwar i hela werlden, och känna den hos oss
sjelfwa såsom ännu inneboende, så böra wi betänka, att här talas om
ett borttagande, som sker genom ett offer. Men genom de förebildande
offren betecknades endast skuldens och straffets borttagande eller flyttande
från den skyldiga menniskan till det framförda offerdjuret, hwilket ock
derföre slagtades. Sådant säger ock Esaias med de orden: "Herren
kastade allas wåra synder uppå Honom." Och åter: "Han är sargad för
wåra missgerningar skull; näpsten ligger uppå Honom." Hwarken i dessa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:53:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/betrakt/0513.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free