- Project Runeberg -  Betraktelser för hwar dag i året /
672

(1897) [MARC] Author: Carl Olof Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den 1 December

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

således äfwen de regerande personerna, och icke blott sjelfwa embetet. Att
sjelfwa embetet är af Gud instiftadt, är ock en tänkwärd sanning. Det
grundades redan i faderswäldet och i fjerde budet af Guds lag och har
sedan med många Herrens ord blifwit stadfästadt. Således, wisst är
sjelfwa embetet af Gud och är en dyrbar gåfwa; men här säges dock
något ännu mer, nemligen att också "den öfwerhet som är, hon
är skickad af Gud". Huru skola wi då förstå detta, när öfwerheten ofta är
ond och gudlös, och när Herren alltid hatar det onda? Detta måste
förstås endast så, som alla Guds domar i werlden, nemligen att ehwad Han
tillskickar oss något i sig sjelft godt eller något i sig sjelft ondt, så är
dock hans skickelse god, wis och rättfärdig. Här måste wi åter lära att
tro på en enda allsmäktig Gud och regerande styresman öfwer werlden.
Herren Christus sade uttryckligt till romerska kejsarens ombud i judiska
landet: "Du hade ingen makt öfwer mig, wore hon dig icke gifwen
ofwanefter
." Och om det lidande, Pilatus då ådömde Honom, sade Han:
"Skall jag icke dricka den kalk, som min Fader har gifwit mig". Det
war "ofwanefter", det war af Christi Fader, som Pilatus hade sin makt
att döma den oskyldige till döden. Hafwa wi nu en god och christlig
öfwerhet, så är detta en synnerlig Guds nåd öfwer landet; men hafwa
wi en ond och gudlös, så är detta ett straff och en tuktan af samme
helige Gud. Wi böra då uti den skickelsen blott se på Gud och wörda
hans domar öfwer oss. Och då hans straffdomar äro lika heliga som
hans nådebewisningar, böra wi för hans skull äfwen wörda och lyda den
öfwerhet, som Han då tillskickat oss — såsom wi en annan tid, när wi
hafwa en god öfwerhet, böra åter deruti se endast Gud och för hans
skull wara denna goda öfwerhet lydiga. Må öfwerhetspersonerna wara
goda eller onda, så säger dock apostelen här (Rom. 13) tre gånger, att
de äro "Guds tjenare". Den wärsta öfwerhet, som ett land kan hafwa,
är således af Gud och är skickad att utföra hans heliga afsigter. Då Gud
gifwer ett folk onda, gudlösa, tyranniska regenter, eller blott, såsom Esaias
säger, "ynglingar till furstar och barnsliga att råda öfwer dem", sker
detta till ett straff och plågoris öfwer ett ondt och hårdnackadt folk och
till pröfning för de trogna. Om ock den wäg eller de medel, genom
hwilka regenten kommit till sitt wälde, icke warit de rättaste, har han dock
icke utan af Gud kunnat erhålla den makt, han nu innehafwer, och Gud
skall anwända honom, såsom redan är sagdt, antingen till straff eller till
wälsignelse för folket. De som wilja först mönstra överhetspersonernas
egenskaper och åtgärder, innan de skola erkänna sin underdånighetspligt,
de kullkasta hela den grundwal, hwarpå den undersåtliga pligten hwilar,
nemligen den allsmäktige Gudens skickelse eller förordnande.

Christen, war för Herrens skull
Mensklig ordning undergifwen,
Fullgör, glad och kärleksfull,
Denna lag, i ordet skrifwen:
Frukta Gud, din konung ära.
Sådan lyder ordets lära.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:53:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/betrakt/0678.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free