Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Hans Idealisme er magisk. (Haym: Die
romantische Schule. S. 359.)
Lampen var i Aladdin paa den ene Side
Digterævnen, paa den anden Side Kjærnen i
Naturen. Modsigelsen synes grel. Men for
Novalis er Naturen intet Andet end en sanseligt
iagttagelig Indbildningskraft, og han definerer
Fysiken som Læren om Fantasien. Saaledes
bliver altsaa Digterævnen netop det samme som
Kjærnen i Naturen. Aladdin var fremdeles
Ønskets Almagt. Men for Novalis havde netop
Fichtes Lære om Jegets praktiske Overvinden
af sine Skranker forvandlet sig til det tænkende
eller troende eller ønskende Jegs ubetingede
Almagt over Omverdenen. Hans Roman Heinrich
von Ofterdingen er fire Aar før Aladdin Poesiens
Apotheose. Og han formulerer først de Ideer,
hvorover Aladdin er bygget: Den sande Poesi
er Æventyrets Poesi. Al Poesi maa være æventyrlig;
thi i det ægte Æventyr er Alt vidunderligt,
hemmelighedsfuldt og dog sammenhængende.
I Forening med Novalis, men endnu stærkere
og mere personligt paavirker Steffens
Oehlenschläger. Steffens havde i 1798 gjort Schellings
personlige Bekjendtskab og var bleven hans
afgjorte Tilhænger. Men den ildfulde og naive
Normand optog den romantiske Aand i sig med
en ungdommelig Begejstring, som fremgik af og
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>