Full resolution (JPEG)
- On this page / på denna sida
- Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Foraar, Sommer, Efteraar. Natten bliver
tragisk, Vinteren tragisk. Her passe
Benævnelserne meget net, kun røber Taskenspilleriet sig
i, at denne Gang bliver til en Forandring det
Elegiske den højere Enhed.
IV.
Kunstens Inddeling hos Heiberg er denne:
1) Den materielle Kunst, der for at tre
Led kunne faas ud, underinddeles i: Arkitektur,
Skulptur og Relief.
2) Den illusoriske Kunst: Havekunst, Maleri
og Mimik.
3) Den substantielle Kunst: Musik, Rhetorik
og Digtekunst.
Den materielle Kunst skal adskille sig fra
den illusoriske derved, at den ikke kan illudere.
Til Bestyrkelse heraf anføres, at «Ingen kan
antage en Billedstøtte for et virkeligt Menneske,
medmindre det chromatiske Raseri skulde kunne
drives saa vidt, at det tilsidst frembragte Dukker,
der ikke blot illuderede Spurve, men ogsaa
Kunstkjendere». Udtrykket: det chromatiske
Raseri er betegnende; Heiberg har ikke vidst,
at Grækerne, som dog maa anses for at have
forstaaet sig paa Billedhuggerkunst, saa at sige
aldrig lode Farven uanvendt. Heiberg har
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Sat Dec 9 14:58:14 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/bgessays/0161.html