Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
allevegne er paafaldende, men i «Cinna»
ligefrem forbauser. Man læse Samtalen mellem
Augustus, Cinna og Maximus om Forholdet
mellem Republik og Kejserdømme i Rom, og
man vil se, at Corneille som Digter var en
politisk og heroisk Aand.
Hans Tragedier er derfor meget forskjellige
fra hans blide Efterfølger Racines, hvis
Hovedtiltrækning ligger i den Finhed, hvormed
Kjærlighedslidenskaben er behandlet. Grundfølelsen
i Corneille’s Sjæl var ikke Erotik, men
Beundring, og derfor er Beundring en Følelse,
han som Digter hyppigt bruger som Motiv, og
den, han især gaar ud paa hos Tilskueren at
fremkalde. Hans Poesis egentlige Æmne og
Gjenstand er: det Beundringsværdige.
Corneille’s Liv var som Helhed ikke lykkeligt.
Han naaede forholdsvis tidligt til at vække
Opsigt og gjøre sig bekjendt. Kun 23 Aar
gammel blev han populær ved en Komedie,
som nu er glemt. 32 Aar gammel triumferer
han for første Gang med Cid, men Triumfen
blev ham forbitret ved den haardnakkede og
rasende Forfølgelse, som fra alle Sider fulgte,
fra hans Kollegers, fra Akademiets og fra
Richelieu’s. Man søgte især at slaa ham ned
ved at fremdrage, hvad han skyldte sit spanske
Forbillede, og brugte bl. A. hans Navns
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>