- Project Runeberg -  Essays. Fremmede Personligheder /
324

(1889) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som ganske tilfredsstillede ham. Det var den
tyske Æsthetiks gamle, men her for al Metafysik
frigjorte Lære, at Kunstværkets Maal er det at
aabenbare en eller anden væsentlig eller
fremspringende Egenskab, en eller anden vigtig Ide
klarere og mere fuldstændigt end de virkelige
Gjenstande gjør. Denne Definition imødekom
saa vel hans Trang til Virkelighed som hans
Trang til Personlighed i Kunsten.

Og han udtrykte den samme Tanke med
sine egne Ord, idet han sagde: Une œuvre d’art
est un coin de la création vu à travers un
tempérament
. Senerehen da han forelskede sig i
Navnet Naturalisme, erstattede han det
theologiske Udtryk création med det ugudelige
Udtryk nature.

I.



Denne Definition, at Kunstværket er et
Stykke Natur, set eller opfattet igjennem et
Temperament, er frisk og tiltalende ved sin
Simpelhed, men ingenlunde saaledes bestemt,
at den kan bruges til Udelukkelse af al den
Kunst, som «Naturalismens» Forfægter forkaster
eller forsmaar.

Allerede Ordet Temperament er ubestemt.
Det kan oversættes ved Legems- og
Sjæls-Beskaffenhed, ved Ejendommelighed, ved

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:58:26 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bgfressays/0330.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free