- Project Runeberg -  Heinrich Heine /
95

(1897) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

nogenlunde folkelig; Indholdet er det konventionelle
Selskabs.»

Først af Müller har Heine lært, hvorledes
man af de gamle Folkesangsformer kunde danne
nye. Man behøver, for at se Heines Stil fødes
og formes som for Ens Øjne, kun at holde visse
af Müllers Vers sammen med visse af Heines.

Hos Müller hedder det:

Wir sassen so traulich zusammen
Im kühlen Erlendach,
Wir schauten so traulich zusammen
Hinab in den rieselnden Bach.


Hos Heine:

Wir sassen am Fischerhause
Und schauten nach der See,
Die Abendnebel kamen
Und stiegen in die Höh’.


Og hvor nær ligger ikke den sidste Strofe atter
op til en Strofe som denne hos Müller:

Die Abendnebel sinken
Hernieder kalt und schwer,
Und Todesengel schweben
In ihrem Dampf umher[1].


Disse Linjer indlede et stort smukt Digt kaldet
«Hyrdebivuak i den romerske Campagne», hvis
væsenlige Indhold er Hyrdens Længselssang efter

[1] Wilhelm Müller: Gedichte I. S. 26. «Thränenregen» og S. 194 «Dasselbe noch einmal».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:58:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bghheine/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free