Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
bilder och slående epigram — ett annat är att
bygga riktiga slutledningar från riktiga premisser;
bägge sätten äro bra, men det senare tråkigare.
Det förra är Goethes och Heidenstams, det senare
Kants och Boströms.» Fröding själv hör till den
förra gruppen, och som mål för sitt grubbel har
han haft harmonin, i dess två former av självharmoni
och allharmoni. Han har krävt både en
världsförklaring, en etik och en historiens filosofi.
»En fattig munk från Skara» är första uppslaget
till etiken: döm och fördom icke, säger munken,
ty vi äro varken onda eller goda, vi äro bröder
som kämpa i ondskans flod och böra hjälpa varann,
och utlägger Havamals rader:
Esat maþr svá góþr, at galle né fylge,
né svá illr, at einoge duge.
Lyckan kommer, sorgen kommer även,
som ett tjuvpojksstreck av något barn,
någon står och smusslar in i väven
av vårt liv ett nyckfullt spunnet garn,
som till helgon gör oss eller skarn.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>