Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Per Hallström
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
afseende var det också, trots en del upprorisk liflighet,
slummerns tid. Man målade husen dygråa och satte nästan
svarta gardiner för fönstren och visset skräp i hörnen
innanför. — — Den hvardag, som ju alltid fyller sex af
veckans dagar, adlade man knappt till skönhet i
uppfattningen.»
Under sådana omständigheter kom hans amerikavistelse
hösten 1888—våren 90 endast att råga hans misstämning mot
hvad som syntes honom vara den härskande tidsriktningen.
Förhoppningarna om en litterär renässans voro väl inte häller
stora hos några mer än Heidenstam och Levertin. Ännu
1890, året före sitt debyarbete, skref Fröding i »Ur dagens
krönika» om Zolas »La bête humaine», att han inte kunde
upptäcka några antydningar till en sådan renässans i en
tid, då intressepolitiken uppslukade allt. Samtidigt tillbragte
Hallström elfva timmar om dagen på en Chicagofabrik, såg
den kolossala arbetsmaskinens förakt för människolif, såg
munter råhet och motbjudande, hyckelfull egoism, och det
föreföll honom »som om hela världen sprang sig andan ur
halsen och håll i sidan för att hinna vara med på en
järnvägsolycka». Så starkt har det andliga tryck varit,
hvilket tvungit opp i ljuset ett så högt och glittrande
springvatten som Hallströms novellistik.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>