- Project Runeberg -  Svenska skalder från nittitalet : sex essäer /
44

(1906) [MARC] Author: Ruben G:son Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Per Hallström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

med en österländsk vildhet och färgstyrka, som inte har många
fränder i våra novellböcker. En obetydlighet som
»Rosengiftet» får intresse genom berättandets grasiösa finesser.
Men framför allt minns man ur »Purpur» den lilla
medeltidsstämningen »Falken». Inte bara därför att den, som Georg
Brandes framhållit, rymmer hela medeltiden med dess idealer
och grymhet, utan framför allt därför att den har en sådan
figur som den unga Renaud, sammansatt af ärelystnad och
bragdlängtan, han som stjäl från sin herre den kungligaste
af fåglar, den stolta islandsfalken, och med den drar ut
på »dödens adliga jakt» (Atterbom). För honom sinnebildar
falken med sin »lata och stolta blick», »en blick af
trött förakt och hjältesagors gula sol» all hans längtan och
lust. När stölden blir upptäckt, får Renaud till straff döden
af sin uthungrade falk, som hackar ut ett stycke af hans
hjärta. — Äfven Renaud är en vilsen fågel, men i hans
lif finns ändå knappast någon tragisk smärta, och rakt
ingen konflikt. Vemodet är andras känsla vid hans graf,
vemodet öfver lifvets vana att aldrig låta knoppar blomma,
aldrig låta blom sätta frukt utan städse skörda ädel säd
som hö. Själf hinner han endast njuta — njuta sina
drömmars sällhet och skapa sig det mål för handling, dit
han vill hän. Sällan satte romantiken en sådan grann
blomma i det snöns och vinterns land, hvars son Hallström är.

Men så har han också skyndat att hämta färger i
sydligare länder inte en, utan många gånger, i fantasin
som i verkligheten. Hallström är likaväl som Heidenstam
mättad med exotiska intryck, hur skilda lynnen de
än blifvit omsatta i hos de båda mästarna. Det är inte
bara den fina samlingen Italienska bref (1901), som
upplyser en om, hur Hallström älskar södern. Både
skådespelen Bianca Capello (1900) och den muntra, sceniskt
lyckliga intrigpjäsen En venetiansk komedi (1901), byggd
på ett motiv från Bandello i stil med Shaksperes komedier,
samt ett flertal smärre noveller ha italiensk botten.
Särskildt är han fäst vid Firenze, hvars natur han hyllat
i så många prosahymner, vackrast kanske i »Florentinsk
aftondröm» och som tycks honom hviska om harmoni:
»forma ditt lif i en vacker och sträng linje». Han har
älskat dessa klassiska och sköna nejder som så många
andra farande svenska skönhetsdrömmare: Atterbom,
Nicander, Malmström, Snoilsky. Genom dem är det, som vi
stugusittare få se detta underbara land, kanske ändå skönare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:22:11 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bgrsvskald/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free