- Project Runeberg -  Svenska skalder från nittitalet : sex essäer /
45

(1906) [MARC] Author: Ruben G:son Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Per Hallström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

så än i verkligheten med dess tillfälliga dissonanser i all
harmoni. Men vid läsningen af Hallströms skildringar,
hur minns man inte Goethes ord, när han såg molnet dra
norrut för att ge mörker och kyla åt dessa trakter, där
skillnaden mellan dag och natt är så ringa, att man bara
kort och sällan kan sitta ute under bar himmel!

Han har älskat Italien med all den innerlighet som
ett skönhetstörstande sinne kan ge, men han har aldrig
glömt sig kvar där. Yngre samtida till den grupp snillrika
konstnärer inom vårt måleri, som med aldrig förr anad
rikedom och skiftning återgifvit vår natur i färgstarka och
briljanta bilder, har Hallström funnit nog motiv för sin
landskapskonst i inhemska målningar. Hans människoskildring
är ju öfvervägande intim själsanalys, hans naturskildring
en lika intim analys af landskapens måleriska
element. Han har både målarens och konstkritikerns
känsliga, skolade blick, hans stämningsverkan är oändligt
förfinad och skiftningsförmågan obegränsad. Med undantag
af Almquist vet jag ingen annan svensk författare, hvars
virtuositet i den vägen synes så uppdrifven. Inte bara att
hans palett är full af de sammansattaste färgblandningar,
som konst och natur i förening kunna erbjuda, ehuru redan
det är vackert så. (Några exempel ur högen: gyllenviolett —
purpurgyllent och rödviolett — purpurljus — violettsvart
— färg af rosor som fattas af lågor — färg af smält
turkos, af flytande himmelsljus — gnisterljus, djupnande
i purpur och kopparglöd — en stor stjärna lyste fram, blek
i det bleka, en hvit låga, en glimt af pärlemor i grånande
blått.
) Han är lika känslig för linjer och former, hans studier
af olika dagrar och ljusverkningar ha samma rikedom på
iakttagelser. Det vore frestande att anföra några af hans
många landskapsmålningar, ehuru utrymmet förbjuder det.
Men han sänker sig inte till det tomma och missförstående
artisteri, som alstrar fotografiplåtar, impressionistiska
ögonblicksbilder och ingenting vidare. Han stannar inte vid
beskrifningen, utan ger själsintrycket på samma gång, den
stämning, som taflan väcker. Särskildt den nordiska våren
blir i hans målning fullkomligt förhärrligad; jag anför här
bara en liten bild ur »Våren» som exempel: »Ett landskap
i vårens ljusa dräkt ... Ett lågt och brinnande ljus från
väster, efter dagsregn, när solen bryter fram ur en rymd
af glödande ökenfärg. Björkarna som gröna lågor mot
barrskogens smältande brons, det våta gräset en bländande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:22:11 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bgrsvskald/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free