- Project Runeberg -  Svenska skalder från nittitalet : sex essäer /
58

(1906) [MARC] Author: Ruben G:son Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Erik Axel Karlfeldt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

58

III.

Fåvitska människor, sådana som kunna skilja empire
från rokoko men inte tall ifrån gran, som säkrare välja
cigarrer och viner än känna igen örter och fågelläten, ville
fordom gärna påstå, att Karlfeldt bara var en liknelse efter
Fröding. Grundfalskt som påståendet var, har det väl lagts
ner nu; de båda likna hvarann inte mer än en äkta
värmlänning och en äkta dalkarl äro släkt af begynnelsen. Men
de ha ju stått hvarann närmare än några andra stått dem
bland nittitalets författare.

För båda har formens nydaning varit något väsentligt.
Fröding utförde vid 1800-talets slut hvad Atterbom verkade
vid dess början: återhäfdandet af det musikaliskas betydelse
för versen, och skapade liksom denne sin tids mest
välljudande svenska vers. Karlfeldt har vidgat vår rytmik
genom att som Bellman skrifva till musikmelodi, men i
olikhet med honom göra versen själfständig; han har heller
aldrig tecknat i noter de rytmer, som han nyttjat och satt
ord till. Bellman, hvars vers enbär knappast någonsin kan
läsas med samma rytm som musiken, har varit af
underordnad betydelse för vår metrik, hvilket inte torde bli fallet
med Karlfeldt. Som bäst är Karlfeldts dikt sällsynt hel,
med fast byggnad, stram klädning, genuin i sin minsta del,
med rikedom på måleriska och pittoreska partier, och dess
verkan går genom sinnena: bilder och synintryck för ögat,
ljudverkan och tonföljd för örat.

Den fasta och strama kompositionen är ofta konstfull
och invecklad ändå, som i »Jonæ hafsfärd» med sin utsökta
strofbyggnad, sina parallellismer och systematiska
motsvarigheter. Men han är knapp på ord, hvilket möjliggöres
genom ett ordval af nästan idel betecknande element. Det
är ytterligt egendomligt och ofta långt ifrån lätt-tillägneligt.
Där Fröding genom sm forms allmängiltighet banar vägen
till mängden af läsare, där stänger Karlfeldt
framträngandet för sig genom sin säregenhet. Tre äro hans nya flöden.
Först de gamla orden, hämtade ur en barndomsförtrogen
gammal bibelöfversättning och andra ålderdomliga arbeten,
ur hvilka han öst rikligen äfven för sitt h vardags tal, som är
bland de personligaste jag någonsin hört. Vidare folkorden,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:59:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bgrsvskald/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free