Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oskar Levertin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
74
Bland tonerna af blek saknad och vemodig dröm tydde
dylikt på en vidgning och en omgestaltning af Levertins
diktvärld. Endast i viss mån har detta ägt rum. Den tredje
diktsamlingen hade sin styrka i dikter, som i stämningen
hörde samman med de tidigaste, om också uttrycket när
stundom hade en mera storstilad och fyllig klang. Det
var fallet med »Dödsdansen», hvars takter dåna och drabba
och som tonar ut i ett väldigt och praktfullt strofslut.
Ännu kärare har man några dikter ar intim bekännelse,
vemodiga och varma som »En ung skalds visa», med dess
gripande och bittra frågor och fordringar till den älskade,
»Hemlösa», hvars behärskade och förnäma känsloskildring
är sammanbunden med en vacker stockholmslyrik, eller
»En båt med blommor» med dess doft sorgmodiga rytm.
Där funnos också nya uppslag, nordiska ämnen som
»Folket i Nifelhem» och »Domar», med ett hvassare och
kyligare tonfall än förr, »Gammal svensk julkantat» med
stämning och sceneri från 1600-talet, en följd ljusa och
sorglösa små stämningar som »Högt i fjällen». Men de
grepo ej med samma makt som känslodikterna. »Kung
Salomo och Morolf», som är en enda känslobikt, visar
också med sin stegring i uttryck och effekt, att det just
är under trycket af stark känsla, som Levertins poesi får
sin förblifvande gestaltning.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>