- Project Runeberg -  Sören Kierkegaard /
43

(1877) [MARC] [MARC] Author: Georg Brandes Translator: Olof Arvid Stridsberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nödiga förutsättningarna för. att kunna än vidare utveckla
och med langt mera snille och glans smycka denna
verlds-åsigt, än den hade i »Lucinde»; och, emedan han åndeligt
gjort sig från den samma fri, var han i besittning af all
den hänförelse och lidelse, som var af nöden för att,
otillgänglig för dess bländande öfverlägsenhet, döma den till
döden och på galgbacken begrafva don. På det sättet kom
Kierkegaard att från Julius, hjälten i Lucinde, taga
motivet till den i »Enten-Eller» mest genomförda karakteren,
nämligen Johannes Förföraren. Han har redan i »Om
Begrebet Ironi» antydt den motsats, som sedermera
utvecklas så rikt mellan Mozarts Don Juan och den reflekterande
förföraren. »Hjälten i Lucinde», säger Kierkegaard där,
»är ingen Don Juan (som liksom en liäxmästare förhäxar
alt genom den sinliga genialiteten; som framträder med
omedelbar myndighet, hvilken visar, att han är herre och
konung, en myndighet, hvilken ord ej kunna beskrifva,
men om hvilken några stråktag af Mozart gifva begrepp;
som ej förför, men af hvilken alla önska bli förförda och
af hvilken alla, om oskulden gåfves dem till baka, önska
att förföras en gång till; en dämon, som intet förflutet och
ingen utvecklingshistoria har); men en i reflexion fången
personlighet, som först småningom utveckla]- sig». 1 Just
det samma kan ord för ord sägas om Johannes i
»Enten-Eller», och den långa otympliga parentesen i disputationen
framträder i det följande verket såsom det konstnärligt
fulländade ordfyrverkeri om Mozarts Don Juan, hvilket bär
titeln »De umiddelbare erotiske Stadier eller det
Musikalsk-Erotiske». Det var också (enligt intyg af Kierkegaards då
ende någorlunda förtrogne vän) just vid den tid, då han
arbetade på afhandlingen »Om Begrebet Ironi», som han

Om Begrebet Ironi, sid. 311.

i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:44:58 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bgskierkeg/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free