- Project Runeberg -  Sören Kierkegaard /
102

(1877) [MARC] [MARC] Author: Georg Brandes Translator: Olof Arvid Stridsberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sitt lugn ocli grepes af oro. Liksom ögat här vid den
första blinken anar vådelden, så anar örat i det bortdöende
stråktaget hela lidelsen. Det är ångest i denna blink, det
är, som föddes den i ångest, i det djupa mörkret — så är
Don Juans lif.»

Den läsare, som icke känner till afhandlingen, ser strax,
att Kierkegaard ingalunda tager saken från den tekniska
sidan, han undersöker icke en gång rent estetiskt Mozarts
förtjänster och fel såsom dramatisk kompositör; han skulle
näppeligen förstå wagnerska invändningar. Förälskad såsom
han är i tanken om en absolut auktoritet, lyder han sitt
tacksamma hjärtas behof att göra Mozart till en sådan och
gifver fritt lopp åt sin naturs benägenhet för ödmjuk och
tillbedjande vördnad. Han vill ej så mycket bedöma
Mozart, som väcka uppmärksamheten på honom, göra plats åt
honom, slå upp dubbeldörrarne för honom och ropa:
Kejsaren! Derfor når hans kritik af Don Juan sin spets i ett
lyriskt utbrott:

»Hör hans lifs begynnelse; liksom ljungelden sliter sig
ut ur åskmolnets mörker, så bryter han fram från allvarets
djup, snabbare än ljungeldens fart, obeständigare än denna,
och dock lika så taktfast; hör, huru han störtar sig ned i
lifvets mångfald, hör, huru han bryter sig mot dess fasta
båjverk, hör fiolernas lätta, dansande toner, hör glädjens
vink, hör lustens jubel, hör njutningens festliga salighet;
hör hans vilda flygt, sig själf ilar han förbi, städse
snabbare, städse ohäjdbarare, hör passionens tygellösa begär,
hör kärlekens sus, hör frästelsens hviskning, hör förförelsens
hvirfvel, hör ögonblickets stillhet — hör, hör, hör Mozarts
Don Juan.»

18.

Afhandlingen om »Det Musikalsk-Erotiske» är
skrif-ven i en stämning af den ädlaste konsthänförelse. Afliand-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:44:58 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bgskierkeg/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free