- Project Runeberg -  Sören Kierkegaard /
111

(1877) [MARC] [MARC] Author: Georg Brandes Translator: Olof Arvid Stridsberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

19.

På titelbladet till »Enten — Eller» stå öfversatta två
verser af den engelske skalden Young:

Ar då förnuftet ensamt döpt,

Aro lidelserna hedningar? 1

ett yttrande, som är begripligt hos en halfpietistisk skald,
såsom Young, men som väcker förvåning, då en sådan ande
som Kierkegaard går ut därifrån. Men, om man rätt
betraktar dessa ord, så upptäcker man ett af de djupaste
karaktärsdragen lios Kierkegaards författareskap.

Han utgår från, att förnuftet är döpt. Den otaliga
mängd af tina analyser och undersökningar, som ligger
bakom hans, utan öfverdrift taladt, oerhörda jättearbeten,
har ej utförts fri från förutsättningar och fördomar. Det fans
också intet ord, som förmådde till den grad utmana
Kier-ke gaards stundom snillrika, stundom grofva hån och
gäk-keri, som tilosofernes stora grundregel: Man bör t vi fl a om
alt. Det förnuft, som i dessa verk pröfvar, är ett döpt
förnuft, döpt i eld, men döpt — det är ett förnuft, som
på förhand har gifvit ett löfte beträffande de resultat,
hvar-till det vill komma, och som följakteligen ej kommer till
något annat resultat. Liksom lärjungen, som gluttat i
lärarens räknebok, vet detta förnuft, hvad facit blir, innan
räkningen ännu börjat, och får derför ut samma facit ur
hvilket räkneexempel som hälst. Det Yya Testamentet,
uppfattadt så, som ortodoxien uppfattar det, är
räkneboken, i hvilken alla uppgifters sanna lösning gifves.

Det behöfver näppeligen sägas, att förhållandet är helt
annorlunda hos detta århundrades stora, vägledande andar

1 Are passions then the Pagans of the soul,

Reason aione baptized?

The complaint IV. v. G30.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:44:58 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bgskierkeg/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free