- Project Runeberg -  Sören Kierkegaard /
136

(1877) [MARC] [MARC] Author: Georg Brandes Translator: Olof Arvid Stridsberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ogenomskådliga väsen öfver till det tredje stadiet från det
första. Det, som på det första stadiet var synd — det
gåtfulla, det hemlighetsfulla, ojämförbarheten med
sedelagen — och det, som på det andra stadiet förbjöds och
förkastades, det blef åter tillåtet på det sista och högsta
stadiet, ja öfvergick till att vara en högre innerlighet och
ofattlighet för verlden, hvilka efter hans framställning
konstituerar det religiösa undantagets lif. Och mot denna
paradoxa innerlighet svarade då såsom trons föremål det
absoluta paradoxet.

21.

Vill man finna den första telningen till de tankar,
som Kierkegaard’ har utvecklat om detta tredje stadium
på lifvets väg, så får man gå till baka till den tidiga
afhandlingen »Om Begrebet Ironi», hvilken är hans
författarskaps sanna utgångspunkt. Sokrates var denna afhandlings
och Kierkegaards hjälte; men Sokrates hade under tidernas
lopp gång på gång och sist af Baur jämförts med Kristus,
och det var följakteligen oundgängligt, att den danske
författaren skulle grubbla öfver deras inbördes förhållande.
Kierkegaard protesterar mot den likhet, man velat finna
mellan den grekiske ironikern och den judiske
religionsstiftaren, och hans första tes i disputationen går ut på att
bestyrka deras olikhet.1 Han beklagar blott, att en närmare
undersökning af saken ej där vore på sin plats.1 2 Men tre år
senare upptager han tråden å nyo i den lilla sinnrika
skriften »Filosofiske Smuler eller en Smule Filosofi», och
genom att å ena sidan framdraga den gamla, sköna grekiska
förklaringen af alt lärande såsom ett erinrande, hvartill lä-

1 Similitudo Christum inter et Socratem in dissimili tudine præcipue
est posita.

2 Om Begrebet Ironi, sid. 9, anm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:44:58 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bgskierkeg/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free