- Project Runeberg -  Sergels konst /
VI

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om mitt arbete alltså med skäl kan kallas ensidigt och ofullständigt, så
innebära dessa fel möjligheten till ett par små förtjänster: öfverskådlighet och

korthet. Genom att undanskjuta det personhistoriska, som annars i
Sergel-monografier med rätta spelar en framträdande roll, hoppas jag att koncentrera
läsarens uppmärksamhet på konstnärens verk, så mycket mera som förlaget
genom bokens förseende med ett ganska stort antal illustrationer underlättat
min uppgift. Och hvad kortheten beträffar, så skall den måhända anses som en
icke alltför föraktlig egenskap i en tid, då konsthistoriska böcker — särskildt i
utlandet — hota med att antaga sådana dimensioner, att ingen har tid eller
förmåga att läsa dem.

Det är mig en plikt och en tillfredsställelse att erkänna den ovärderliga hjälp
jag haft af den föregående Sergelforskningen. Utan den breda grundval, som
lagts särskildt genom Georg Göthes stora arbete, vore en bok som denna
knappast tänkbar eller i alla händelser ofantligt mycket mödosammare att
åstadkomma. Men vidare har jag haft en fördel som måste betraktas som hart när
oskattbar för en författare, nämligen att kunna stödja mig på arbetet af en man,
som behandlat samma uppgift ur en alldeles liknande synpunkt och dessutom
med en konstnärlig genialitet, som gör det till ett sant nöje att läsa hans språk
och följa gången af hans tankar — jag menar naturligtvis Julius Lange. Glädjen
och aktningen förminskas icke af att åsikterna på några punkter divergera; däremot
måste jag beklaga, att denne store lärare icke längre lefver för att själf kritisera
de små invändningar och tillägg jag dristat mig göra i fråga om hans allmänt
värderade grundsatser, först på den antika och nu på den nordiska konstens område.

För öfrigt står jag i personlig tacksamhetsskuld till många. Dr Georg
Göthe har meddelat mig åtskilliga värdefulla uppgifter ur sitt rika vetande om
Sergel, likaså öfverintendenten dr Ludvig Looström. Den senare har dessutom
välvilligt tillåtit användandet af tre klichéer ur hans egen Sergelbok, däribland
de unika bilderna af »Sanningen» och Diomedes». Äfven fru Elvira Kruse,
Djursholm, har haft vänligheten att utlåna några klichéer, som tillhört dr John
Kruse, själf framstående Sergelforskare.

Då jag icke kan specificera alla de upplysningar eller tjänster jag mottagit
från skilda håll, må det tillåtas mig att allenast uppräkna namnen på de personer,
till hvilka jag riktar ett förbindligt tack: medlemmar af familjen Sergel, särskildt
fru Sofia Sergel, Stockholm, kapten Fritz Sergel på Spånga och major Gustaf
Sergel, Sundsvall, vidare amiralen grefve C. A. Ehrensvärd, Stockholm, brukspatron
J. S. F. Stephens, Husaby, dr Rolf Thesleff, Helsingfors, konsthistorikern Vilhelm
Wanscher, Köpenhamn, docenten August Hahr, Uppsala, friherrinnan Mary af
Ugglas, Forsmark, fil. lic. frih. Carl af Ugglas, Uppsala, och amanuensen Erik
Wettergren, Stockholm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free