- Project Runeberg -  Sergels konst /
5

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

franska konstriktningen, å den andra är det
enligt all erfarenhet osannolikt, att en nordisk
konst-närsyngling af denna ålder skulle förhålla sig
synnerligen själfständig inför det senaste
Parismodet. Om alltså Sergel i Frankrike fått
tillfälle att förnya bekantskapen med antika
gips-afgjutningar, af hvilka han redan lärt känna
en del i Stockholm, eller om han tilläfventyrs fått
se Michelangelos slafvar — hvilka dock vid denna
tid förvarades i en privatsamling — så har
åsynen af dessa konstverk likväl varit mindre
bestämmande för honom än intrycken från de
parisiska ateliererna. Ett bevis härför tror jag
mig kunna förelägga. På en landtegendom i
Småland, Husaby, Vislanda, tillhörande
brukspatron Stephens, finnes en statyett i terrakotta,
som enligt den senare inskriptionen är utförd af Sergel och som föreställer
atleten Milon från Kroton i färd med att klyfva en trädstam med blotta
händerna.1 Sagan om atleten Milon, som var så stark, att han förmådde klyfva Fig. 4,
en trädstam, men som råkade fastna med handen och blef sönderrifven af ett a och l>’
lejon, var ett af de mest omtyckta ämnena i franska konstakademiska kretsar.

Redan år 1682 hade Puget utfört en berömd kolossalgrupp af Milon och lejonet, Fig. 5.
hvilken ursprungligen stod i parken vid Versailles, men nu finnes i Louvren.

Alla de våldsamma teatraliska effekter, som den franska barockkonsten kunde
åstadkomma, har Puget koncentrerat i denna grupp, som för öfrigt med rätta
beundrades för sitt mästerliga utförande: svällande ådror och muskler, ett af
smärta förvridet ansikte, en mun utstötande klagorop vida högljuddare än
Lao-koons, ett flott draperi och en kvasinaturalistisk behandling af accessoarerna,
allt samverkade till att af detta arbete göra ett bravurnummer af första rang.

Senare har Falconnet behandlat ämnet i sitt receptionsstycke till franska Fig. 6.
konstakademien af 1754, och samma år har äfven Allegrain utfört en liknande

1 Statyetten skall ha förvärfvats af professor George Stephens på 1840-talet i Stockholm från
konstnären Egron Lundgren, som säges ha fått den från Sergel själf, hvilket dock endast kan ha
skett genom någon mellanhand, enär Lundgren föddes 1815.

3. Bouchardon.

Karl XII. Ryttarstatyett i bronserad
gips. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 00:08:16 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free