- Project Runeberg -  Sergels konst /
7

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

grupp. En jämförelse mellan Pugets och Falconnets tolkningar är belysande
för konstutvecklingen. Det lilla formatet, som den senare mästaren använder,
är det för receptionsstycken vanliga, men
den största skillnaden vid en jämförelse med
föregångarens grupp är dock den, att
barockens patos aflösts af rokokons måleriska
realism. En komposition som denna med ett
ben stickande rätt ut i luften är i grunden
fullständigt oplastisk, och detta faktum
fördölj es icke af den skickliga naturalistiska
behandlingen i öfrigt. Så mycket mera
frossade den samtida kritiken i grymt vällustiga
sensationer: »Alla hans muskler», hette det,

Ȋro i den starkaste sammandragning, som
smärtan kan åstadkomma. Hans öppna mun
tyckes utstöta de mest skärande anskrin.

Man ryser, när man ser honom, och
förbannar det osaliga öde som beröfvat honom
hvarje försvar.»

Ännu större intresse för oss än dessa båda grupper har likväl ett
recep-tionsstycke som utfördes af Edmé Dumont 1768, samma år som Sergel och
Larchevéque vistades i Paris. Utan tvifvel har den svenske akademieleven gjort

bekantskap med detta arbete, förmodligen
redan i konstnärens atelier, eftersom det
officiellt antogs af akademien först i oktober.
Det är också ett af de bästa konstverk, som
hela denna ganska ojämna serie af
receptionsstycken har att uppvisa. Formatet är
som vanligt litet, men kompositionen är mera
sluten och skulptural än hos både Puget och
Falconnet, icke minst därför att lejonet saknas
och hela figurens uppmärksamhet är inriktad

på klyfvandet af trädstammen. För öfrigt har
6. Falconnet. , .. , ... . . .... .

Milon. Liten grupp i marmor, louvre. konstnären briljerat 1 framställningen af en

5. Puget.

Milon. Kolossalgrupp i marmor. Louvre.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free