- Project Runeberg -  Sergels konst /
8

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

écorché-anatomi enligt alla akademiska regler. Man menade utan tvifvel i den
franska akademien, som hade god kännedom om antiken, att detta intresse för det
anatomiska hade ett stöd i forntidens skulptur, och man besinnade icke att en antik figur
dock aldrig verkar flådd, som många af de fransk-klassiska faktiskt göra. Det
finns åtskilliga arbeten, som synda mera i detta afseende än Dumonts Milon,
hvilken har en på det hela taget skickligt behandlad och naturligtvis polerad
yta. Granskar man närmare de långa seniga lemmarna, särskildt foten med

dess knotiga tår, så finner man att arbetet i
form-behandlingen är icke så litet besläktadt med
Sergels Faun, ehuru den senare utan tvifvel är
öfver-lägsen. Att det af Sergel för Faunen använda
lilla formatet är ett arf från de franska
receptions-styckena har förut Göthe påpekat, men det bör
kanske betonas, att det starka anatomiska intresset
hos den unge konstnären ursprungligen hvilar på
fransk-akademiska traditioner, ehuru det blef
väsentligt förädladt under senare studier af antiken.

Hvad nu närmast Milon beträffar, så behöfver
man bara kasta en blick på fotografierna af den
tidigare nämnda terrakottagruppen i svensk ägo och
Dumonts marmorstatyett i Louvren för att finna
att den förra är så godt som en kopia af den
senare. Man kunde rent af vara frestad att tillskrifva
dem samme konstnär och räkna terrakottagruppen för en skiss; men eftersom
den kommit till Sverige, och dess utförande sammanfaller med tiden för Sergels
vistande i Paris, är det ju högst sannolikt att den står i samband med den
svenske bildhuggaren. Man kan tänka sig, att Sergel valt denna grupp af
Dumont som ett passande studieämne och utfört en kopia däraf i konstnärens
atelier eller vid den franska akademien, där han hade tillåtelse att arbeta (och
där han, i förbigående sagdt, eröfrade en medalj). Fullt afslutad har kopian
tydligen icke blifvit, och troligen var icke heller originalet afslutadt vid denna
tid. Det är visserligen ingenting som direkt utesluter, att det här vore fråga om en
skiss af Dumont som Sergel fört med sig hem. Men hvarför skulle Dumont
ej ha afslutat verket? För min del finner jag inskriptionens uppgift att arbetet

7. DUMONT.

Milon. Statyett i marmor. Louvre.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free