- Project Runeberg -  Sergels konst /
11

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SLOTTSBILDHUGGAREN.

Från denna tid är alltså Sergel anställd som slottsbildhuggare med lön på
stat, ehuru han alltjämt fortfar att stå under Larchevéques ledning. Om
man betänker att hans resa till Rom infaller först år 1767, är det fulla
sju år som han tjänar för Lea, d. v. s. sitt resestipendium. Med Sergels
arbetsförmåga bör han under denna tidrymd hunnit uträtta ganska mycket, och det
är allt skäl för oss att undersöka arten af hans verksamhet.

Det tidigast daterade arbete af honom som vi äga är en porträttbyst af
fadern, Kristoffer Sergell, modellerad 1759. Den finnes i bronserad gips på
Spånga och med några förändringar i marmor på Nationalmuseum. Det är
en i hög grad realistisk bild af en äldre flintskallig man, en riktig »Dorfschulze»,
men medan natur iakttagelsen i gipsexemplaret är ypperlig, skönjer man i
mar-moröfversättningen en viss ovana vid materialet, hvilken framkallar ett
intryck af hårdhet, särskildt märkbar i rynkorna och vecken. Den skickliga
»marmorario» som Sergel sedan blef var ännu icke färdig. Trots allt är det
något af romerskt karaktärshufvud i detta porträtt, som ger en fördelaktig
tanke om både den 19-årige mästaren och hans modell.

Sergels hufvudsakliga verksamhet var emellertid förlagd till Larchevéques
atelier på slottet. Här hjälpte han sin mästare först och främst med de
kolossala allegoriska figurerna till Rikssalen, hvilka ännu år 1767 lågo kvar i
verkstaden i väntan på sin sista fulländning. De voro afsedda att på barockmanér pryda
kornischen i taket och äro, där de nu äro uppsatta på sin plats, inalles 10,
omväxlande med putti bärande emblemer. Dessa putti, som i förhållande till
de öfriga figurerna äro alltför stora, äro utförda af Bouchardon i dennes
kraftfulla franska barockstil. I jämförelse med dessa äro de allegoriska damerna onek-

Fig. 10
a och b

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free