- Project Runeberg -  Sergels konst /
14

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

naturlighet, som fördelaktigt skiljer den från de flesta dylika takdekorationer
och äfven från de öfriga figurerna i dess egen krets. Det är en synnerligen
ungdomlig kvinnlig gestalt, som eftertänksamt lutar hakan mot högra handen,
medan hon i den vänstra håller en spegel. Dräkten är så långtifrån att erinra
om rokokons eller barockens fladdrande draperier, att man snarare kommer att
tänka på antika sittande statyer, och det i pannan delade håret faller i jämna
vågor. som på en niobid. Det kan näppeligen vara något tvifvel om att denna
staty är utförd af en annan konstnär än den som varit upphof till de andra,
och i så fall finnes knappast någon annan att gissa på än Sergel. Snarare
skulle man förvåna sig öfver att han icke under alla de år han varit i
Larche-véques atelier utfört ännu något mera arbete för Rikssalen, t. ex. den midt
emot sittande figuren, som i fråga om draperiet erinrar om »Sanningen». Men
i de flesta fall har han tydligen endast utfört Larchevéques intentioner, och
trots den fördelning af arbetet, som rådde i dennes verkstad, är det intet tvifvel
om att fransmannen hade det konstnärliga ansvaret. Att i detalj bestämma
hvar Sergels andel började eller slutade är i detta fall så godt som omöjligt.

Detsamma är förhållandet i fråga om ett annat stort arbete, som
Larche-véque hade i uppdrag att utföra, nämligen altartaflan i Slottskapellet, hvilken
12• Bouchardon hade påbörjat men lämnat ofullbordad vid sin bortgång.
Larche-véque utplånade större delen af Bouchardons verk och började arbetet på nytt.
Sergel skall hafva lagt sista handen därvid, men några större förändringar i
den ursprungliga kompositionen har han helt säkert icke kunnat utföra.
Altartaflan är nämligen en typisk barock skulpturmålning i gips, med flygande
figurer, svällande moln, massiva ljusstrålar, arkitektur med brutna gaflar etc. i
omväxlande hög och låg relief, det hela afsedt att föreställa »Kristus i örtagården».
Det är egentligen Larchevéque — och i någon mån Bouchardon — som har äran
af denna i alla händelser effektfulla teaterdekoration, men att Sergel arbetat
därpå förklarar till en del de reminiscenser af barockstil, som man tycker sig
finna i hans senare utförda altartafla i Adolf Fredriks kyrka, hvilka annars vore
så godt som oförklarliga vid den period från hvilken verket stammar. Förmodligen
afslutade Sergel sitt arbete på taflan i Slottskapellet tidigare än han modellerade
Sanningen», hvilken förefaller att beteckna höjdpunkten af hans ungdoms konst.

Sergel kallade sitt arbete hos Larchevéque att »ebauchera». Sålunda säger
han i själf biografien att han »ebaucherade» ett minnesmärke öfver direktören vid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free