- Project Runeberg -  Sergels konst /
16

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ostindiska kompaniet, C. Campbell i Göteborg, och ett öfver direktör Sahlgren
vid samma kompani. Det förra föreställde en genius gråtande öfver en urna;
urnan stod på en bruten kolonn, bakom syntes framstammen af ett skepp.
Eftersom bägge monumenten gått förlorade vid Göteborgs brand, kunna vi intet

närmare veta om deras utseende. En
figur vid en urna är visserligen ett
motiv, som förekommer bland Sergels
teckningar, men endast i flyktig skissering.
Om den ursprungliga idén var
Sergels eller Larchevéques kunna vi icke
heller veta på grund af den
tvifvel-aktiga betydelsen af ordet »ebauchera»
i Sergels mun: det användes om hans
andel såväl i figurerna i Rikssalen som
Gustaf Vasas och Gustaf Adolfs
statyer. Sannolikt tillhörde uppslaget
såväl som sista afslutandet Larchevéque.

Hvad de båda kungastatyerna
beträffar, så hör deras fullbordan till en
senare period af Sergels lif. Men de
första utkasten tillhöra hans ungdom.
Bägge monumenten hafva för öfrigt för
sin tillkomst att tacka den statymani,
som vid denna tid likt en farsot ut-

oiouv i uuaiAr rvounr .vo i n 11 lv. uwivivt,-

figurerna af Sergel under hans senare period. Bron- bredde sig öfver Europa och som icke
serad gips. Nationalmuseum. .

upphört med sina härjningar ännu i
våra dagar. Den hade sitt ursprung från Frankrike, som väl ytterst importerat
den från Italien, och de utförande konstnärerna voro i regel franska: Falconnet
i St. Petersburg, Saly i Köpenhamn och Larchevéque i Stockholm. Man gaf ut
teoretiska skrifter om statygjutningskonsten, och det är påtagligt, att de olika
konstnärerna påverkade hvarandra, som man lätt finner vid en jämförelse mellan
Gustaf Adolfs-statyn och Salys Fredrik V. De flesta af dessa monument äro
tämligen obetydliga som konstverk, och detta gäller i synnerhet Gustaf Vasa,
hvilkens maskeradkostym och knäsvaga majestät ha en nästan komisk verkan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 00:08:16 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free