- Project Runeberg -  Sergels konst /
18

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

v. Dalins medaljonger. Ett af de bästa
porträtt Sergel utfört före sin resa till Rom är
emellertid icke ett skulpturarbete utan en
teckning, och föremålet är en okänd dam,
som enligt den oriktiga påskriften skulle vara
identisk med hans älskade Anna Rella, eller
Anna Elisabeth Hellström, hvilken dock först
på 1780-talet tyckes börjat att spela någon
roll i Sergels lif. Porträttet är dateradt d. 1
mars 1767, alltså några få månader före
ut-resan, och föreställer en liten täck rokokodam
med bandmössa. Teckningen som tillhör fru
Sofia Sergel, har aldrig förut varit
omnämnd eller reproducerad.

Om det tillägges att Sergel året före sin utresa gick och lärde sig radera,
förmodligen i akademiens gravyrskola (som leddes af Floding), så ha vi afslutat
listan på hans arbeten som akademielev. Några
7-7. blad af hans hand bevaras på Nationalmuseum
och Tosterup. Någon mästare på detta
område blef han väl aldrig, men ett faktum att
fasthålla är, att denne borne plastiker visar sig
ha sinne äfven för måleriska värden, särskildt
ljuseffekter.

Den stilriktning, som Sergels
ungdoms-konst tillhör, har man med rätta karakteriserat
som fransk rokoko. Att i sådan, såväl som i
barockkonsten, icke saknas ett element af
klassicism, är något som moderna konsthistoriska
författare icke varit blinda för (se t. ex.
Le-vertin: Den franska klassicitetens konstlära).

Men en sak är att ämnesvalet och hela den
yttre apparaten kunde vara antika, en annan
är att formuppfattningen icke ens inom skulp- l6 P0RTRÄTT af en okänd dam.
turen hade ett rent plastiskt ideal utan såg blyertsteckning 1767. Tillh. fru s. Sergel.

15. K. F. AdelcRantz, aRkitekt
och öfverintendent.

Medaljong i gips.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free