- Project Runeberg -  Sergels konst /
19

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som sin främsta uppgift att, som Coyzevox hade sagt, »faire trembler le marbre».
I stället för klassisk stil, som man tänkte sig, nådde man blott virtuositet, hvilken
ibland — det må erkännas — kunde vara förbluffande. Och ingen kan
förneka, att det öfver denna tids konstskapelser, skulptur såväl som arkitektur
och måleri, ligger ett bestickande drag, som bottnar i den stora förtjänsten hos
all rokoko, nämligen grace.

17. Achilles med Patroklos’ lik framför bålet.

Etsning. Nationalmuseum.

Däremot får man icke öfverdrifva betydelsen af den bekantskap med antik
skulptur, som Sergel, enligt skalden Franzéns akademiska minnesteckning af
1815, gjorde redan under sina ungdomsår i Stockholm, ty den kunde af
naturliga skäl icke vara synnerligen intim. Antika original kunde det i hvarje fall
ej vara fråga om, ty de antiksamlingar, som bildats af Carl Gustaf Tessin och
Lovisa Ulrika, voro, äfven om Sergel kände dem, icke synnerligen representativa.
Däremot har det förmodligen sin riktighet hvad Franzén i sitt vackra och själfulla min-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:02:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bhsergel/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free