- Project Runeberg -  Sergels konst /
22

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Uti Junii månad 1767 anträdde jag min resa till Italien, genom Stralsund, Berlin, Dresden, Wien
och Triest; min pension utaf Slottsbyggnadsmedlen var 4,000 rdr kppmt, hvartill Academien
lade 2,000 rdr kppmt. . . Uti Stralsund är intet att se för en artist. I Berlin är en vacker
statue, som föreställer en Churfurste till häst, förfärdigad af en Tysk . . . Konungens i Preussen
samling i Potsdam är ganska skjön ... I trädgården är en Mercure och en Venus af Pigalle,
som hafva någon förtjänst, men icke en skönhet som tillhörer gudomligheten. I Dresden är det
förträffeliga Galleriet, som är det största i Europa så i anseende till qvantiteten som qvaliteten. I
Wien är Galleriet af Rubens, och samlingen derstädes af Rubens och van Dyck. I italienska
äfvensom de förträffeliga samlingarna i Paris böra läsas de deröfver utgifna beskrifningarne.»

Flera författare hafva försökt sig på uppgiften att skildra Rom, sådant det
tedde sig vid midten och slutet af 1700-talet. 1 Här skall endast anföras så
mycket, som kan vara af betydelse för kännedomen om Sergels konstnärliga
utveckling, hvilken till icke ringa grad bestämdes af miljön.

Liksom nutidens turist plägar vara beväpnad med en Bædeker, så brukade
man äfven på 1700-talet förbereda sig till en resa genom studiet af någon
resehandbok. Utom den gammalmodiga Cochin funnos sådana öfver Italien,
utgifna af fransmannen Grosley och engelsmannen Smollet, hvilka just vid tiden
för Sergels ankomst till Rom hade utkommit i tysk öfversättning (1766 och
1767). Blott tre år senare (1770) utkom den första handbok som var
påverkad af Winckelmanns klassicistiska författarskap, nämligen J. J. VOLKMANNS
Historisch-kritische Nachrichten aus Italien, i tre band, af hvilka det andra
uteslutande handlar om Rom. Det var en lärd och grundlig bok, som begagnades
af bl. a. Lessing och Goethe. Särskildt för kännedomen om dåtida
konstsamlingar är den oumbärlig. Visserligen utkom senare ett ännu fullständigare
arbete öfver Roms konstskatter af Freiherr v. Ramdohr, men detta trycktes först
1787, efter Sergels hemresa.

Liksom alla andra nordiska resande på denna tid har den 27-årige svenske
konstnären kommit åkande till Rom på Via Flaminia och gjort sitt intåg genom
Porta del Popolo. I Neptunustemplet har han fått sitt bagage visiteradt af de
påfliga tullbetjänterna, och ifall hans fromma föräldrar sändt med honom någon
svensk protestantisk andaktsbok, så har han fått dela ut mutor för att få behålla den.
Härifrån antaga vi att han till en början begifvit sig till något »albergo». Af
sådana funnos flera, särskildt i närheten af Spanska Trappan, och ett par af dem

1 Goethe. Winckelmann und sein Jahrhundert. Justi. Winckelmann und seine Zeitgenossen.
Noack. Deutsches Leben in Rom (1907). Bobé. Frederikke Brun og hendes Kreds (1910).

I det sistnämnda arbetet finner man all viktigare litteratur omnämnd.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free