- Project Runeberg -  Sergels konst /
25

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Att på aftonen taga sig hem från det glada sällskapet var vid denna tid
äfven förenadt med andra faror än dem som medfölja vinet. Tack vare den
dåliga gatubelysningen och de påfliga sbirrernas slappa vakthållning förgick
ingen natt utan ett lönnmord eller ett rån. Man räknade minst 200 å 300 mord
om året, ja ett år, 1785, dödades ända till 560 personer. Det var därför bäst
att icke ha långt till hemmet, och Sergel hade visligen valt bägge sina
bostäder så, att han blott hade några minuters väg till Piazza di Spagna. Det kom
honom också till pass, när han fick sina
giktanfall, som ansatte honom redan under
Romtiden och ibland tvingade honom att gå på
kryckor. Men Sergel behöfde knappast frukta
några rånare, han hade starka armar och en
kvick tunga, det senare som bekant ett mäktigt
vapen mot äfven de mest förhärdade italienska
banditer.

Möjligen har Sergel varit försedd med
re-kommendationsbref till franska akademiens
direktör Natoire. I alla händelser fick han tillgång
till de afgiftsfria modellstudierna vid akademien
och till bekantskap med de unga franska
konstnärerna, bland hvilka några voro på väg att blifva
berömda. Till dessa hörde skulptören Houdon,
som redan året före Sergels ankomst hade
fullbordat sin bekanta staty af den helige Bruno i S:ta Maria degli Angeli och som äfven 20■
var känd som mästare af en utmärkt écorché, hvilken begagnades vid
undervisningen. Houdon var så godt som jämnårig med Sergel (född 1741).1 En annan
bekant skulptör var Clodion, som varit i Rom sedan 1762 och alltså redan afslutat den
sejour på 4 år, hvilken var stipulerad för akademiens pensionärer, men som hade
svårt att slita sig från Italien, bland annat därför att han var öfverhopad med
beställningar af rika amatörer, som köpte hans små terrakottagrupper af satyrer
och nymfer långt innan de voro färdiga. 2 Han återvände dock slutligen till 2I-

20. Houdon.

Den helige Bruno. S:ta Maria degli
Angeli, Rom.

1 Man tänker inför hans beundransvärda arbeten på Ehrensvärds yttrande: Houdon syntes
mig mindre fullkomlig artist än Sergel.

2 Thirion. Les Adam et Clodion, Paris 1885.

4—142815. Brising, Sergels konst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free