- Project Runeberg -  Sergels konst /
27

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kunde företaga på fyra månader. En resa till Neapel i sällskap med några
kamrater friskade emellertid upp hans humör och väckte hans tillförsikt. När
han återkom till Rom, kastade han sig in i arbetet med verklig passion och
efter en bestämd plan, som han senare alltid följde: Om dagen studier i
antiksamlingarna och om aftonen teckning efter modell.

»Vid min ankomst till Rom fann jag, at ingen annan läromästare borde följas än antiquerne
och naturen: jag var då så långt kommen at jag märkte at jag kunde intet, och at jag
måste begynna mina studier, på samma sätt som ett barn undervisas. Striden emellan min
egenkärlek och beslutet at lägga mig på så svåra studier varade fyra månader. Men sedan min
plan blef faststäld, har jag intet ändrat deraf: antiquerna om dagen och om aftnarna naturen.
Derefter studerade jag modellen vid franska Academien uti fyra år; jag hade äfven under mitt
vistande i Rom en enskilt Academie, bestående af någre unge artister. 1770 dessinerade jag
efter Raphael och Hannibal Carache och gjorde samma år en Faune, som i marmor äges af
Konungen i Sverige; denna statue gjorde mig namnkunnig; och i Bronze(?) en Diomede, som
finnes hos Milord Talbot uti England, flere groupper i modelle äro i Frankrike, som
förfärdigades af mig i Rom.» 1

Sergels studieplan kan ingalunda sägas vara hans egen uppfinning, tvärtom
följde han ungefärligen den, som i Rom var gängse både vid franska
akademien och utom densamma. Eleverna vid akademien fina-o enliat Fiissli, sedan
de beskådat Roms underverk, utbilda sig vidare genom ett visst kvantum
kopistarbete: sex månader Vatikanen, lika delade mellan Michelangelos fierté och
Rafaels korrekta gratie, sex månader mellan
Annibale Carraccis akademiska dygder och
antikens renhet. 2 Till kursen hörde också
Domenichinos fresker i San Luigi de’
Fran-cesi, som beundrades för sin antika
dekoration och sina som statyer draperade figurer.

En tysk hofman och dilettant, Reifenstein,
hade t. o. m. gjort upp ett detaljeradt
re-cept, genom hvars noggranna följande de
unga studerande gradvis, som på en stege,
skulle höja sig upp till konstens himmel.

1 Sergels själfbiografi finnes i 2 expl., ett franskt

och ett svenskt, på K. Bibi. Det franska är
publi-ceradt af Göthe i hans Sergelmonografi, det svenska
af Sander i »Venus som stiger ur badet», en
konsthistorisk studie.

2 Justi. Winkelmann, s. 39.
illustration placeholder
22. Julien.
Döende gladiator (1778). Marmor. Louvre.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free