- Project Runeberg -  Sergels konst /
32

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fig. 27,28,
29 och jo.

Mengs hade liksom Reifenstein ett recept
för utbildning af unga konstnärer, och i själfva
verket afvika de båda föreskrifterna endast i några
detaljer från hvarandra. Mengs hade dessutom
en omfattande erfarenhet af konstens, särskildt
måleriets tekniska sidor, och han förstod att anlägga
konsthistoriska synpunkter med rättvist
framhållande af icke blott Rafael, Tizian och Correggio
utan äfven af äldre florentinare och umbrare.
Han sammanfattar sina lärdomar i ett råd till den
unge konstnären att hålla sig till följande fyra
förebilder: antikerna för att utbilda sinnet för

skönhet, Rafael för betydelse och uttryck,
Cor-reggio för behag och harmoni och Tizian för
sanning och kolorit. I fråga om antikens
suveräna betydelse voro alltså Reifenstein och Mengs
eniga, och den senare hänvisade till de fyra berömdaste statyerna: »Apollo i
afse-ende på lätthet och sirlighet, Laokoon i fråga om det lidelsefulla, Herkules på
grund af styrkan och Fäktaren i hänseende till enkelhet. I afseende på det upphöjda
tillfoga vi också Torson, emedan hos denna
Idealet är förenadt med Skönhet och Sanning.»

Dessa statyer gällde alltså som ett slags
konstens högskola, och deras inflytande på
nyklassicismens stiluppfattning kan knappast
öf-verskattas. Hvad Laokoon beträffar, så gaf
den ensam upphof till en hel litteratur, tack
vare Lessings arbete, »Laokoon, oder iiber die
Grenzen der Mahlerey und Poesie», som utkom
1766. Att dessa antiker icke representera den
allra högsta grekiska konsten, utan trots den
beundransvärda tekniska skicklighet hvarmed
de äro utförda måste tillskrifvas en period af

begynnande afblomstring, detta var en insikt ~ „

&jr s[ 30. Torso del Belvedere,

som först småningom gick upp för världen. Vatikanen.

29. S. K. Borghesiske
Fäktaren.

Louvre.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free