- Project Runeberg -  Sergels konst /
34

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

del Belvedere, Apollino, Venus, Brottarna etc., hvilka förut ansetts som kanoniska
mönster, förlorade i rykte, då däremot kolosserna på Monte Cavallo, den
Ludo-visiska Juno, öfverhufvud alla verk af stor och hög stil blefvo mera aktade, ja
af många obetingadt aktades som de förträffligaste af alla konstverk.»

Redan Mengs hade för öfrigt sinne för olika arter af antik konst, han
skiljer i likhet med Winckelmann och Ehrensvärd på olika stilar: den höga,
den sköna, den behagliga, den uttrycksfulla, den naturliga etc. Som prof på
konstverk i den behagliga stilen nämner han den mediceiska Venus och
Hermafroditen i Villa Borghese.

Den betydelse antiken kom att hafva för Sergels konstutveckling är
emellertid icke angifven enbart genom att uppräkna de under hans ungdomstid
kanoniska statyerna. För att fullt förstå den skulle man helst kunna följa honom
på hans studiebesök i Roms gallerier och se hvad han aftecknade eller
upp-skref. Tyvärr äro hans skissböcker icke så fullständigt bevarade, att en dylik
kontroll är möjlig annat än i vissa fall. Men hvad som låter sig göra är att
undersöka hvad som på Sergels tid fanns af antika konstverk i Rom, med
ledning af samtida skildringar, sådana som Volkmanns. En sådan undersökning
har också sitt eget intresse, därför att de romerska konstsamlingarna sedan dess
genomgått så oerhörda förändringar, att de i våra dagar gifva ett helt annat
intryck än fordom. Någon fullständig förteckning har väl ännu icke
åstadkommits men skulle vara värdefull för kännedomen om den dåtida konstens
samtliga källor. Här nedan skola blott nämnas några af de viktigaste samlingarna
och konstverken, särskildt de som finnas omnämnda eller aftecknade i Sergels
bref och skissböcker. 1

Att komma in i den vatikanska antiksamlingen hade ibland sina
svårigheter. Volkmann berättar att kustoden brukade stänga in sig med några
besökande, så att man ofta kunde få »lura ett par timmar» utanför dörren,
innan han visade sig. När man blef insläppt, hade man att gå genom ett
långt galleri, vid hvars ända låg statyn af »den döende Kleopatra» (den
sof-vande Ariadne), bredvid en springbrunn. Därifrån kom man till en öppen
gård med statyer, »il Cortile del Belvedere», hvilken ansågs för den märkvär-

1 Utom hos Volkmann och Ramdohr m. fl. samtida källor finner man uppgifter om
1700-talets romerska konstsamlingar hos bl. a. Jtisti, Winckelmann und seine Zeitgenossen, Bobé,
Frederikke Brun og hendes Kreds, F. J. Meier, Efterretninger om Billedhuggeren Johannes Wiedewelt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free