- Project Runeberg -  Sergels konst /
36

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

anordnades bl. a: en särskild Sala delle Muse, i hvilken Pius VI anbragte den
1774 funna kitharaspelande Apollo jämte 9 statyer af muser, bland hvilka dock
några voro anonyma draperifigurer, som blott genom restaurering blifvit
karakteriserade som sånggudinnor. Gustaf III, som såg samlingen 1784, skaffade sig
genom Volpato en liknande serie. I samma sal voro också uppställda
Gany-medes med örnen, Apollon Sauroktonos och den sårade Adonis.

Näst Vatikanen var den kapitolinska s ku lp tur s am lingen den förnämsta.
Den var som i våra dagar fördelad på Palazzo dei Conservatori och det midt
emot liggande palatset. Mellan båda stod då som nu Marcus Aurelius’
ryttarstaty. I konservatorspalatset stod
Varginnan, Törnutdragaren m. fl. statyer, i
det kapitolinska muséet var Den döende
gladiatorn (galliern) det stora
bravurnumret, men dessutom torde Sergel här
ha lagt märke till den Kapitolinska
Venus, Amor och Psyche, porträtten af
filosofer och kejsare, några egyptiska
statyer och några faunfigurer, däribland
särskildt den bekanta Faunen med geten
af röd marmor, som stod i Stanza delle
Miscellanee (numera i Stanza del Fauno).

I museibyggnaden fanns på Sergels tid en modellskola, i hvilken man på
aftnarna tecknade efter lefvande modell vid lampljus. Utom lampan, som
belyste modellen, hade hvarje elev en egen lampa. Man hade också tillfälle att
se skulpturerna vid eldsbelysning, ett bruk som ännu bevarat sig i Rom vid
festliga tillfällen. Den som sett Den döende galliern och de andra skulpturerna
i kapitolinska muséet vid fackelsken skall, äfven om han är museiman, förvåna
sig mindre öfver att den gamle hofintendenten L. J. v. Röök ibland brukade
ställa till små fester med belysningseffekter i Kungl. Museum på slottet i
Stockholm. Uppfinningen var gjord långt före Rööks tid. Icke dess mindre torde
Roms stadsfullmäktige utgöra den enda myndighet i våra dagar som bibehållit
detta gamla bruk, och de kunna till sitt försvar anföra att statyer lyckligtvis
icke äro så eldfarliga som taflor.

Den kapitolinska skulptursamlingen kunde visserligen icke täfla i beröm-

32. Döende gallier.

Kapitolinska muséet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 00:08:16 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free