- Project Runeberg -  Sergels konst /
37

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

melse med Belvedere, men var i själfva verket med hänsyn till antalet statyer
större än den vatikanska. Den rekommenderades särskildt som lämplig för
nykomlingar att börja med. Man betalade vid hvarje besök 3 paoli till kustoden,
men kunde också arrangera sig för hela sin vistelse i Rom.

Emellertid fanns på Sergels tid ännu en stor skulptursamling, som sedan
dess flyttats bort från Rom, nämligen den som tillhörde konungen af Neapel
och förvarades i Palazzo Farnese. Då samma byggnad hyste det berömda
galleriet med Carracciernas målningar, så kan man förstå, hvilken betydelse den
hade för dåtidens konstnärer. Antiksamlingen stod kvar ända till 1787, då
den började öfverflyttas till Neapel, under konstnärernas tårar.

På gården under arkaderna stod den kolossala Herkules Farnese, ett verk
af athenaren Glykon, som otaliga gånger blifvit aftecknadt och stucket i
koppar och som äfven kopierats af Sergel. Statyn hade på denna tid ännu de
af Guglielmo della Porta restaurerade benen, medan de antika extremiteterna
förvarades i Villa Borghese. På samma gård stodo två andra kolossalstatyer,
den ena likaledes en Herkules, den andra , den berömda Flora Farnese.

I trappuppgången lågo ett par kolossala flodgudar och stodo åtskilliga
byster. I första våningen märktes ett par Dakiska slafvar, fyra fäktarstatyer,
en Apollo, en Niobe och 18 byster af brons. Målningarna voro af Salviati och
Daniele da Volterra. Det märkligaste rummet i palatset var dock Carracciernas
galleri, hvars målningar ansågos kunna täfla med Rafaels. Endast en ironisk
kritiker som La Bruyére vågade komma med en invändning; han kallade
bilderna »les saletés des Dieux, la Vénus, le Ganyméde, et les autres nudités du
Carrache; faites pour les princes de l’église et qui se disent les successeurs des
Apotres». För de unga konstadepterna gällde dessa målningar just på grund
af den mästerliga behandlingen af det nakna som de högsta mönster.
Dessutom prisade man deras skickliga anslutning till antika reliefer. Man såg också
ständigt tecknande artister i salen. I nischerna mellan de korintiska pilastrar
som omgifva galleriet stodo antika statyer, och i rundningarna öfver dem antika
byster, däribland en Hermes, en Faun, en Ganymedes, en Herkules o. s. v.
Öfver pelarna stodo diverse hufvuden, hvaribland en Homeros, som ansågs för den
skönaste i Rom. I andra rum bredvid galleriet förvarades den berömda
Afrodite Kallipygos och åtskilliga andra statyer. Kallipygos flyttades emellertid
jämte det nyssnämnda Homeroshufvudet till Villa Farnesina.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free