- Project Runeberg -  Sergels konst /
41

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ett par antika statyer, som stodo i det fria, de båda kolosserna på Monte
Cavallo, har Sergel med säkerhet icke försummat att se och afteckna. De
åtnjöto på denna tid ett ännu större anseende än nu — de bära ju också
inskrifterna Opus Phidise och Opus Praxitelis — och hörde till repertoaren vid
teckningsundervisningen.

När man söker göra reda för sig hvilka intryck från antiken Sergel
mottagit i Rom, får man heller inte glömma den samling gipsafgjutningar, som
ägdes af franska akademien. Vid denna institution hade studiet af antiken
länge gått jämsides med studiet af modellerna, och bland de skulpturkopior, som
bildhuggarne hade skyldighet att hemsända, räknas från omkring 1760 nästan
uteslutande kopior efter antiken. De mest kopierade antika skulpturverken
voro Venus Medici, De tre gracerna i Villa Borghese, Hermafroditen, Venus
Kallipygos, Apollo del Belvedere, Den döende gladiatorn, Amor och Psyche. 1
I akademiens hus vid Vicolo Mancini upptogos rummen till höger i
bottenvåningen af modellskolan, och här syntes bland andra gipsmodeller relieferna från
Colonna Trajana. Till vänster bodde schweizaren. Våningen en trappa upp
kallades 1’Appartement du Roi och var uppfylld af gipsafgjutningar efter de
antika statyerna i Rom och Florens: Laokoon, Torson, Apollo och Antinous
från Vatikanen och Venus Medici, Sliparen, Brottarne, Faunen från Florens, de
flesta dock placerade i falskt ljus. Nästa våning upptogs af direktören, och
längst uppe i vindskamrarna under taket, där kölden och hettan ibland voro
plågsamma, bodde de tolf pensionärerna.

Slutligen har Sergel, om hvilken vi veta att han i Stockholm ägde en
antik satyr på hvilken han satte stort värde,2 väl understundom gjort besök hos
antikvitetshandlarne, hvilka då som i våra dagar spelade en stor roll i Rom.
Vackra saker funnos att få hos en viss Belloti vid Palazzo Borghese, men de
förnämsta konstverken såldes af den engelske antikvarien Jenkins. Gällde det
någon riktig dyrgrip, så måste den vara restaurerad af bildhuggaren Cavaceppi,
som själf inköpte skadade antiker och sålde dem för stora pengar, försedda
med nya armar och ben. Fragment som icke hörde samman hopsattes, och

1 Hautecoeur. Rome et la Renaissance de 1’Antiquité ä la fin du XVIIIe siécle. Paris 1912.
p. 187.

2 Fortia de Piles (Voyage en Suéde, 1791—1792) »Il est debout les jambes croisées,
ap-puyé contre un trone d’arbre, au pied duquel est un petit enfant: la tete a été restaurée ainsi que
le bras droit; le reste est de la plus belle conservation.

6—142815. Brising, Sergels konst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:02:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bhsergel/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free