- Project Runeberg -  Sergels konst /
42

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ibland var blott en enda lem antik. Stockholms antiksamling äger åtskilliga
exempel på detta slags restaurationer. Cavaceppi var en af de första som förstod
att begagna sig af det senare med sådan framgång af konsthandlare använda medlet
att utgifva illustrerade kataloger. Hans Raccolta cTantiche statue, innehållande
kopparstick af statyer, som han restaurerat, utkom i tre delar 1768—1772. När man
betänker, att så många antiksamlingar i England, Frankrike, Tyskland, Ryssland och
Skandinavien blifvit grundade under 1700-talet, och hufvudsakligen genom inköp i
den romerska konsthandeln, förstår man hvilka massor af statyer som passerat
genom Cavaceppis, Jenkins’ och dylika förmedlares händer. Gustaf III följde
blott exemplet af många andra furstar och privatpersoner, när han anställde
Francesco Piranesi som särskild konstagent nere i Rom.

Det är alltså ett respektabelt antal möjligheter man har att räkna med,
då man vill veta hvad Sergel kunde känna till af antika konstverk. Det är
under sådana förhållanden ingenting att förvåna sig öfver att hans
konståskådning blef helt och hållet influerad af antiken, så mycket mera som han hörde
till proselyterna, hvilkas tro plägar vara den mest brinnande. I jämförelse med
intrycken från antiken blifva andra påverkningar med tiden allt svagare, äfven
om de i början af hans Romtid ännu hafva en viss betydelse. Det torde
därför vara öfverflödigt och skulle föra oss alltför långt att söka angifva hvad som
på Sergels tid fanns af modern konst i Rom, särskildt måleri — de konstverk
som äro af vikt för vårt ämne äro lätt räknade och skola på passande plats
blifva omnämnda.

Icke heller torde det vara nödvändigt att här rekapitulera händelserna under
Neapelresan, som ingående skildrats af Göthe i hans Sergelbok. Hvad vår
konstnär sett af antiker under sitt korta besök i Neapel, kunde i hvarje fall
icke göra ett så starkt och långvarigt intryck på honom som de föremål han
under många år hade tillfälle att se och studera i Rom. Bland de pompejanska
väggmålningarna har han särskildt fäst sig vid gruppen af »Centauren Chiron
som lär Achilles att spela på lyra > och en bacchante som håller en centaur uti
håren och med knäet stöder sig på hans rygg». Den förra, hvilken också
inspirerat Batoni till en målning, erinrar, som Göthe påpekat,1 om Sergels
terra-. 56. kottagrupp af samma personer i Nationalmuseum (n:r 486), den senare om
hans lärjunge J. Törnströms framställning af ett liknande motiv (N. M. n:r

1 Sid. 48.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 00:08:16 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free