- Project Runeberg -  Sergels konst /
45

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

betydelse vida aktningsvärdare. Vi ha därför all anledning att taga Sergel pa
orden, då han säger att han vid sin ankomst till Rom biel så öfverväldigad
af skönheten hos ålderdomens mästerstycken, att hans hälsa började attyna och
han en längre tid icke kunde arbeta. Hur krisen slutligen upplöstes, skildrar
han flera gånger, men utförligast i det själfbiograhska brefvet till Gjörwell af
1797-’

»Jag började med att säga mig själf: du måste begynna studierna på nytt; Anatomin som
är grunden för kunskapen om den mänskliga kroppen, kopiera Antiken för att lorvärfva
förmågan att döma om Naturens skönheter, att undvika bristfälligheten och efterhärma det som
Naturen har fullkomligt, lära att Antiken icke äger hvad man vanligen kallar manér, men att
Antiken är urvalet af den mest fullkomliga Naturen, som bär namnet Stil.

Det är alltså Antiken och Naturen som varit mina verkliga mästare; af dem endast och

allenast har jag tagit råd, dem har jag studerat, och dem skall jag studera hela mitt lif, så länge

jag skall kunna kalla mig konstnär. Jag har aldrig rådfrågat andra än mina studiekamrater, de
hafva sagt mig mina fel, och jag har gjort dem samma tjänst tillbaka, med den uppriktighet,
hvilken jag har gjort mig till en lag, då man frågar mig om min åsikt. Jag betraktar smickret
som ett af de största och skadligaste brott: det är att bedraga sin vän. Efter ett år af
allvarliga studier och lifvad af hoppet blef jag för hvarje dag alltmera ihärdig, eftersom jag såg att

jag närmade mig dem som hade kommit mig att förtvifla vid min ankomst till Rom. Natten
såväl som dagen voro gjorda blott för arbete. Alla nöjen flydde mig. Jag andades blott för
att studera och gå framåt. Under tiden gjorde jag några teckningar efter Raphael, Michelangelo,
Dominichino och Annibale Carracci. Detta räckte ungefär 5 ä 6 månader. Fullt öfvertygad
att dessa mästare hafva öst ur den samma och enda källan, Antiken och Naturen, tröttnade jag
snart på att kopiera dem och gjorde det endast för att lära känna att de voro stora konstnärer
som förtjänat sitt rykte, hvilket okunnigheten eller modenycken aldrig skola kunna förstöra. De
hafva alla tagit sitt manér mer eller mindre från Naturen, men Regeln i konsterna, det är
Antiken; ty den är det sanna Sköna, eller urvalet af den skönaste Naturen. Se där den mästare
man bör följa: jag har följt honom, och han skall vara min enda mästare, med respekt för alla
de andra. Det är sålunda som jag fortsatt under tre år, då jag velat se hvilka framsteg jag
gjort.

I ack vare Georg’ Göthe kunna vi numera vida båttre ån förr fa en
inblick i Sergels romerska studier under den tid, da han förberedde sig till sitt
mästarkall. I en uppsats om Sergelska skulpturer på Fullerö (Ord och Bild
1911) har denne författare publicerat några ytterst intressanta ungdomsarbeten
i terrakotta, som tillhöra de groupper i modelle , hvilka Sergel omtalar att

han utfört i Rom, äfven om de måhända icke äro desamma, som enligt hans
uppgift skulle finnas i Frankrike. För närvarande tillhöra de nämligen
kammarherren grefve F. Cronstedt, som ärft dem efter sin farfarsfar, hofintendenten,

1 Göthe. Sergelska bref.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 00:08:16 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free