- Project Runeberg -  Sergels konst /
62

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fulländningens glädje. Men huru många
moderna konstverk hålla måttet inför detta prof?
Man talar om »dekorativ» och »monumental»
konst som något särskildt eftersträfvansvärdt,
här är dock ett område, där dekorationen får
träda tillbaka för lifskänslan. Den konstnär
är dock rikare, som kan råka i hänryckning
inför en enda af naturens detaljer, än den som
blott ser några ytor och linjer, förutsatt att
bägge ha samma blick för det väsentliga. I
konsten kommer det an på intensiteten och
icke på expansionen. Och det kan knappast
tänkas något intensivare än Sergels Faun.
Formatet är obetydligt, men huru mycket är
icke inpressadt inom denna knappa ram.
Framför allt ett imponerande formstudium. Det
fordras en ofantlig myckenhet af anatomiskt
vetande för att skildra en sådan fullt utvecklad manlig figur med ett så
rikt muskelspel som hos Faunen. Men det räcker icke med bara vetande, det
gäller att aflocka naturen själfva sammanhanget i det hela, så att spänningen
i lederna blir jämnt fördelad och så att de enskilda musklernas framträdande
rättar sig efter gestaltens läge — annars skulle resultatet blott hafva blifvit en
liflös écorché. Faunen är ett verkligt examensprof i detta afseende. Men den
vore icke hvad den är, om det stannade vid detta, ty det är dock på det inre
lifvet det slutligen kommer an. Man kan knappast finna någon mera lefvande
figur i konsten, den formligen spritter af lif i alla leder. Det är visserligen en
hvilande gestalt, men hvem väntar sig icke att den i hvilket ögonblick som
helst skall resa sig och göra ett satyriskt bocksprång? Midt i den lättjefulla
posen förnimmer man en inre spänning, en elektrisk kraftkälla som när som
helst kan urladda sig. Därför kan jag icke riktigt instämma hvarken med
Nyblom, som i anletsdrag och figur ser »det mattade rusets salighet», eller med
Lange, som tänker på morgonen efter en nattlig bacchanal. Faunen är ännu
midt uppe i feststämningen, han har ännu stafven och vindrufsklasen i händerna.
På sin höjd har han lagt sig att hvila och slumrat in för några ögonblick; nu

49. Bouchardon.

Kopia af den Barberiniska Faunen.
Louvre.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free