- Project Runeberg -  Sergels konst /
67

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tiken. Enligt hvad han senare skref till sin elev Byström borde en konstnär
alltid följa naturen för att finna den sanna rörelsen men vid utförandet hafva
de gamles ögon och följa deras princip i
fråga om valet af former. Eller, som han
en annan gång skrifver: »la nature pour
le mouvement vrai, et 1’antique pour
cor-richer les parties, quis demandent a etre
nourries ou annoblies selon le caractair,
ce que le vulgaire appelle idealiser, sans
s’antendre soi méme».

De gamles former, detta var hvad
Sergel ville studera, och för detta
ändamål brydde det honom mindre, om
figurerna voro liggande, sittande eller stående.

Torso del Belvedere, Laokoon eller Den
döende galliern voro honom lika kära, när
det gällde att granska ett muskelparti som
intresserade honom. Dock var det ingen
tillfällighet, att han kom att fästa sig mest
vid den hellenistiska konsten, inom hvilken
de anatomiska detaljerna äro mest
preciserade, ty dels öfverensstämde den med
hans intressen för tillfället, dels var den
enligt tidens smak och vetande det högsta
uttrycket för antiken. Redan i Stockholm
hade han lärt sig att uppskatta Laokoon,

Venus Medici och Apollo del Belvedere;
sedan han nu lärt känna originalen, blef
han hela sitt lif denna kärlek trogen. 52. Faun.

Apollo och Venus vet man att han Antik staty af rosso antico. museo Capitolino
r i Rom.

efterbildat — har man tänkt på hur

mycket hans öga mättat sig med Laokoons former? Laokoons fötter, dessa
vidunderligt uttrycksfulla fötter, hvilken lärdom kunde han icke hämta af dem,
då han modellerade Faunen. Öfverhufvud äro den hellenistiska konstens kraftiga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 00:08:16 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free