- Project Runeberg -  Sergels konst /
70

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SERGEL OCH HOMEROS.

ergels fantasi synes under de första Romåren med förkärlek hafva dröjt

i den dionysiska ämneskretsen. Men pendeln svängde snart om till den

motsatta sidan — det tyckes ha skett med nödvändigheten hos en
naturlag — och från den passiva lifsnjutningens representanter inom den lägre
mytologien vänder sig hans intresse till gestalter af den mest brinnande aktivitet,
till Homeros’ gudar och hjältar.

Nödvändigheten af att känna Homeros måste ha uppgått för Sergel
samtidigt med insikten om den antika konstens betydelse. Svårigheten för honom
var, att han icke var tillräckligt språklärd för att läsa Iliaden och Odysséen på
originalspråket. Men det fanns godt om folk i Rom på den tiden, som kunde
hålla föreläsningar om grekiska författare, och det fanns öfversättningar att
rådfråga. Det fanns i Frankrike en auktoritet, Comte de Caylus, som gjort till
sin uppgift att underlätta konstnärernas arbete med att finna passande antika
ämnen genom en skrift, hvilken utkommit 1757 med titeln Tableaux tirés
d’Homere et de Virgile. Den var emellertid, som namnet antyder, egentligen
afsedd för målare och kunde knappast vara af någon nytta för en bildhuggare,
hvilket däremot var fallet med samme författares Nouveaux sujets de peinture
et de sculpture och några andra af hans skrifter. Mellan åren 1.762 och 1765
utförde den skotske målaren Gavin Hamilton en hel serie af taflor ur Iliaden,
hvilka väckte Winckelmanns beundran och blefvo vida bekanta genom Cunegos
gravyrer. Ett par af de häri skildrade motiven ha äfven, som vi skola se,
behandlats af Sergel, nämligen Achilles’ vrede öfver Briseis’ bortröfvande, och
Achilles begråtande Patroklos’ död. Det är för öfrigt ett faktum, att Sergel
redan i Stockholm tecknat ett par episoder ur Achilles’ historia.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free