- Project Runeberg -  Sergels konst /
71

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hur Sergel först gjort bekantskap med Homeros är oss obekant, men det
kan antagas, att det skett genom någon öfversättning i utdrag. Att han under
Romtiden icke fått tid att lära känna honom fullständigt, torde man kunna
sluta af ett bref från hans ålderdom till Abildgaard, dateradt Dömestorp den
io februari 1797, hvilket samtidigt är ett vittnesbörd om Sergels höga
uppskattning af Homeros: 1 »Jag tackar dig för att du ej glömmer oss (Sergel och
Ehrensvärd) i dina studiestunder,
vi förlora ej heller vår tid, ty ack,
af de fem tomer af Homer, som
jag medfört hit, återstå knappt
mer än pärmarna. Detta skall
påskynda min återkomst, ty
alltsedan jag har smakat denne
klassiske författare kan jag ej längre
studera någon annan än min
Homer. Virgilius, plus Jlattetir, må
kunna behaga den gode pappa
De Geer, för min del kan jag
endast i den gudomliga floden
hämta den djupa kunskap som
väcker lif i de domnade sinnena.»

Tidigare (1785) hade Sergel
skrifvit om sin konstnärskamrat i
Rom, den franske målaren Julien
de Parme, att »han var den ende,
som var mästare af den stora historiska stilen, värdig att måla Homeros».

Men det förnämsta vittnesbördet om Sergels förhållande till den grekiske
skalden skänkes oss dock af de skulpturer han utfört med ämnen ur de
home-riska dikterna. Här kunna vi följa honom på hans studiebana och konstatera
huru hans uppfattning af motiven, från att ha varit relativt ytlig och tillfällig,
blir alltmera djupgående och betydande.

Det tidigaste arbete från Sergels Romtid, som direkt ansluter sig till
Homeros, torde vara den lilla lerskissen af Jupiter och Juno i Nationalmuseum. Fig. 54.

1 Göthe. Sergelska bref, sid. 24.

54. Jupiter och Juno.

Skiss i bränd lera. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free