- Project Runeberg -  Sergels konst /
82

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

närens egen smak, hvilken i tur och ordning söker anknytningspunkter hos
hellenismen, Praxiteles och Fidias (2:a, 4:e och 5te århundradet). Riktigt lyckligt omsmälta
äro trots allt icke intrycken, kanske beroende just på deras olikhet. Den utförda
statyn är en smula torr och summarisk. Men hvad som icke kunde vara bättre, det är
rytmens ypperliga anpassning till ämnet, den spänning, som förnimmes i hvarje
del af gestalten, dess samlade uttryck af mod och trots.

Att Sergel ganska grundligt känt till både Iliaden och Odyssén bevisas
ytterligare af några teckningar i Köpenhamns Kobberstiksamling, hvilka behandla
Hektors afsked från Andromache, Odyssevs och Nausikaa samt Odyssevs’
upptäckt af den förklädde Achilles på Lemnos. Till den homeriska ämneskretsen
hör slutligen också det motiv, som konstnären skildrat i Mars och Venus,
hvilket arbete behandlar den episod i Iliadens 5:e sång, där kärleksgudinnan sårad
af Diomedes’ lans sjunker i krigsgudens armar. Men då detta är en
gruppkomposition, få vi den bäst förklarad genom att spara den till ett kommande
kapitel för en jämförelse med Amor och Psyche.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 00:08:16 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free