- Project Runeberg -  Sergels konst /
92

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

cia och Signora Maria Sebastiani (alla dessa i Nationalmuseum). Andra äro
mig veterligen icke reproducerade. Bland dessa en Mordscen, Romerska
fäktare, Romersk Pulcinella, Villa d’Este (N. M.) samt i fru Sofia Sergels ägo
en gammal Italiensk kvinna med slända
och ännu ett porträtt af Signora Sebastiani.

Vid sidan af penna och ritstift öfvade
sig konstnären flitigt med modellerpinne
och mejsel och utförde åtskilliga
skulpturarbeten, som mera hafva karaktären af
studier än af själfständiga skapelser. Till dessa
höra först och främst hans kopior efter
antiken. Bland dessa är den mest bekanta

83- Apollino, som enligt Björnståhl var
påbörjad 1772. De franska skulptörerna i
Rom hade skyldighet att utföra en
antikkopia, och då svenska riksdagen beviljade
Sergel respengar, hade Sekreta utskottet
uttalat en önskan, att han skulle kopiera
några antika statyer för slottet i Stockholm.

Med någon synnerligen stor värme har
väl Sergel knappast gått till detta
osjälf-ständiga men nödvändiga arbete,
åtminstone ser det så ut af resultatet. Apollino
är som kopia icke dålig, men kall och torr som de flesta antik-kopior från
1700-talet. »Originalet» är visserligen också en kopia och icke det
egenhändiga arbete af Praxiteles, som det gällde för på Sergels tid i Villa Medici,
men det är dock icke något tvifvel om att den antika kopian är att föredraga
framför den moderna.

84- Vidare har Sergel kopierat Herkules Farnese, men i liten skala och som
relief. Huruvida den förut nämnda Dioskuren i Konstakademien verkligen är
af Sergel, som traditionen säger, är alltså ovisst. Slutligen finner man i
»Förteckning på Kgl. Målare- och Bildhuggare-Akademiens samlingar af böcker,

79. FORTUNA ELLER CERES (?) MED
YMNIGHETSHORN.

Blyertsteckning. Tillh. fru S. Sergel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free