- Project Runeberg -  Sergels konst /
96

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

87-

handtverksmässig hand (måhända
af J. B. Masreliez, broder till Louis
Adrien Masreliez?) omsatts i
marmor på cheminén i Hvita hafvet
på Stockholms slott, där dock
figurerna blifvit mera åtskilda från
hvarandra för att kunna utfylla
den större ytan.

De skulpterade porträtten
från Romtiden äro däremot
fåtaliga: hittills känner man med
säkerhet blott tre: Björnståhl,
Hertig Fredrik Adolf och en okänd
man, som af Looström förslagsvis
identifierats med den danske
bildhuggaren Wiedewelt, hvilken dock
lämnat Rom redan 1758. De
utmärka sig, särskildt porträtten af Björnståhl och den okände, för en frisk,
liffull naturalism, med en af romerska kejsarporträtt något influerad
hårbehandling.

Ett porträtt som gått förloradt är den byst af en okänd dam, som synes
på teckningen med Sergel saltande oxtungor (1770).

Hvad kurfurst August af Sachsen sade om Winckelmann: »Denna fisk skall
komma i sitt rätta vatten», kunde man också tillämpa på Sergel och hans för-

85. Bågskjutande Amor.

Relief i bränd lera. Nationalmuseum.

86. Dionysos med sitt följe.

Relief i bronserad gips, af okänd konstnär. Spånga.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free