- Project Runeberg -  Sergels konst /
99

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det var närmast två uppgifter som
före-lågo för skulptören — förutom skildringen
af det rent andliga innehållet — nämligen
att på ett öfvertygande sätt framställa den
sväfvande rörelsen och att utföra en
rundkomposition, en grupp som kunde ses från
alla sidor. Sergel har först efter åtskilligt
experimenterande funnit lösningen. Den första
skissen i Nationalmuseum visar Amor gående, Fig. 88.
med från Psyche bortvändt ansikte och med
ett uttryck närmast som en vredgad gosse.

Psyche har här ett draperi liknande den
antika gruppens på Kapitolium, men är alltför Fig. 8g.
vuxen i förhållande till sin moitié. I nästa
skiss äro figurerna mera jämnstora och den
betydelsefulla ändringen gjord, att Amor
vänder ansiktet mot Psyche, men ännu är hans
rörelse, ehuru snabbare, bunden vid marken.

Först i det utförda ar-

88. Amor och Psyche.

Skiss i bränd lera. Nationalmuseum.

betet har Sergel fått
fram hvad han menat
— hvilket icke synes mig
vara hvad Lange m. fl. antagit, nämligen ett flygande,
utan det sista ögonblicket på jorden, innan gestalten höjer
sina vingar och sväfvar bort från den stoftbunclna varelsen
vid sin sida. Ännu äro vingarna sänkta och fotsulan tryckt
mot marken, men den uppåtriktade rörelsen har redan
begynt i alla leder, och att farten skall ökas, det säger oss
rytmen. Häri ligger — såvidt jag uppfattar saken — just
det vackra i Amors rörelse; om däremot vingarna, som
Lange ville, vore höjda, då vore förvisso fotternas
kvardröjande vid marken en motsägelse.

För sväfvande eller hälft sväfvande figurer hade Sergel
åtskilliga förebilder att välja på, utom Rafaels målning

89. Amor och Psyche.

Antik marmorgrupt.
Ka-PITOLINSKA MUSEET, Rom.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 00:08:16 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free