- Project Runeberg -  Sergels konst /
112

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VENUS.

enus som stiger ur badet» hör endast hvad det första utkastet beträffar

till Sergels Romtid, medan utförandet i marmor skedde i Stockholm, senast

1785, då statyn omnämnes i själfbiografien. Den var beställd af hertig
Fredrik Adolf, sannolikt under dennes vistelse i Rom 1776, men återköptes af
Sergel vid auktionen efter hertigens död 1803, enligt hans egen uppgift för att
retuscheras.1 Efter att en längre tid ha varit i enskild ägo har arbetet 1879
hamnat i Nationalmuseum.

Uppskattningen af detta konstverk har varit synnerligen växlande. Om
man får tro Grafström (i Svea 1819), så har Sergel själf, åtminstone på
ålderdomen, ansett sin Venus vara »utarbetad under hans lyckligaste ingifvelser».
Samme författare skrifver: »Af alla Sergels kvinnofigurer är denna utan tvifvel

den mest fulländade. Den kan sättas i bredd med antikens härligaste stycken
. . . Skada, att marmorblocket, h varur den är huggen, är mindre lyckligt val dt.»
Äfven i Nybloms skrift (1877) finner man en liknande hög uppskattning, och
trots protester mot vissa detaljer — hufvudets litenhet och de något stora
händerna — heter det att »ädlare form och renare stil i god, plastisk anda har han
(Sergel) icke åstadkommit». Arbetets konsthistoriska betydelse framhålles
sär-skildt af Sander i en afhandling, som utkom med anledning af statyns inköp
till Nationalmuseum. En starkare reservation finner man först hos Lange, och
då hans omdöme som vanligt är skarpt och träffande, kunna vi icke underlåta
att citera det: »Rakt framifrån sedd, erbjuder figuren originella och ypperliga
linjer; ser man den mera från vänstra sidan, får man öga på något hopkrupet
och mindre värdigt i hållningen, något plötsligt och skarpt i rörelsen.» Och

1 Göthe, sid. 72.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free