- Project Runeberg -  Sergels konst /
114

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vidare: »Valet af de skönaste kvinnliga former är mycket utsökt och röjer den
själfständige konstnären. Det kvinnliga uttrycket är också något mera
ovillkorligt och trovärdigt än hos den mediceiska gudinnan. Oss förekommer väl
Sergels tidigare omtalta Venus, som dånar i Mars’ armar, att vara en mera
själfullt känd figur; men Sergel har säkert menat att säga sitt sista ord om den
ideala kvinnliga skönheten i Venus som stiger ur badet.» Slutligen
sammanfattar Sergels biograf, Georg Göthe, sitt omdöme om denna
Venustyp sålunda: »Vackert som hon är komponerad och
läcker i behandlingen är hon dock, i mina ögon, med sitt
mera nätta och täcka än idealiskt rena, att icke säga
stränga tycke, sitt litet sägande hufvud, sin tjocka hals och
sina onaturligt smala fingrar afgjordt mera befryndad med
Venus Medici och en och annan samtida ’ Venus accroupie’
än med någon replik från den Praxiteliska tiden, såsom
man velat finna.»

Jämförelsen mellan dessa omdömen är belysande för
utvecklingen af konstuppfattningen under de senaste hundra
åren. För Sergels samtida var hans Venus icke blott rent
antik utan öfverensstämde med deras föreställning om den
kvinnliga naturen, för konsthistorikerna på 70-talet
inrangerades den utan större svårighet i den långa serien af
praxiteliska efterbildningar, medan sekelslutets forskare (Lange
106 Venus som stiger oc^ Göthe), som genom den klassiska arkeologins
landvinningar fått en helt ny uppfattning af den antika konsten, icke
kunnat undgå att inlägga sina reservationer mot Sergels staty.

Ingenting är så beroende af modet som uppfattningen af kvinnan — det
skulle då vara kvinnan själf. Det må vara en aldrig så stor skulptör, han kan
dock icke helt emancipera sig från sin tid och vara okänslig för de trollkonster,
som den kvinnliga fantasin uppfinner, utan att alltid i främsta rummet tänka
på »naturen och antiken». Sergel var för mycket chevalier för att i detta
hänseende bilda något, undantag. När han skapar en Venusbild, så vill han icke
bara efterbilda en antik staty, han vill också att den skall framträda för honom
själf och hans samtida som ett inbegrepp af kvinnlig charm och grace. Om vi
så tänka oss skillnaden mellan det som ansågs kvinnligt och naturligt under

UR BADET.

Lerskiss i Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free